Burgemeester van Aartsen pleit voor Armoedeverbod – Harry Zevenbergen

Het is een plaag om iedere keer wanneer je door het centrum loopt overvallen te worden door puistige pubers met foto’s van uitgemergelde kindertjes, opengesneden walvissen of iemand die ergens wordt gemarteld omdat hij zich verzet tegen een misdadig regime. Of door andere puistenkoppen die mij proberen een abonnement aan te smeren op de een of de andere krant. Dat terwijl ze zelf nooit een krant inkijken maar al hun nieuws halen uit tweets. En ik zeg het eerlijk, bedelaars die duidelijk hun geld besteden aan drank en drugs en dan bij mij komen voor wat geld zijn aan het verkeerde adres. Zie ik er uit alsof het geld op mijn rug groeit. Het wereldleed oplossen met wat aalmoezen kom op.

In dezelfde regeling wil men het liefste ook nog de straatmuzikanten aanpakken. Nu is muzikaal gezien het aanbod van straatmuzikanten zeer karig in Den Haag. De kwaliteit is om te huilen. Maar dat vind ik een slecht argument. Zolang Kane, Direct in het openbaar mogen spelen en gedraaid worden op de radio, kunnen we onmogelijk Roemenen met hun accordeons verjagen van hun stekkies. Wat we wel kunnen doen is vragen of ze hun repertoire wat willen verbreden. Vier verschillende nummers in plaats van een is al een grote sprong voorwaarts. Maar verbieden ga nou toch weg. Slechte muziek is er altijd geweest, maar door naar Kane, het slappe Haagse aftreksel van U2, te luisteren leer je de goede muziek meer waarderen en niets is zo fijn als twisten over smaak.

Natuurlijk wil onze liberale burgermeester bedelen verbieden. Het neo-liberale beleid, veroorzaakt per definitie armoede en een egoïstische samenleving. Wanneer je geen bedelaars wilt moet je de VVD verbieden en het CDA, de PvdA en D’66. Het is allemaal hetzelfde laken in een ander pak.

Vanmiddag geef ik de eerste de beste bedelaar een accordeon, 20 euro voor een muziekles en roep iedereen op hetzelfde te doen. Verder start ik een burgerinitiatief om te komen tot een verbod op armoede in Den Haag. En wil je goede muziek horen ga dan eens luisteren naar Vuigtuig!

Bollen op het Koningsplein

In een mail van het online magazine de Uitvinderswijk, stond afgelopen week een oproep om deel te nemen aan een bollenplant actie op het Koningsplein.
Na een korte uitwisseling, sta ik zondag om elf uur stipt met een groepje vrijwilligers uit de buurt klaar, met spade, om de grond van het Koningsplein te voorzien van bollen.

Spade
Benodigdheden.
Bollen
3000 bollen in voorraad.

‘Oh, woon jij daar?’, buurtbewoners maken met elkaar kennis, terwijl kinderen de aarde vullen met toekomstige tulpen. Vier groepjes verdeeld over het hele plein werken ijverig en na een klein uurtje is het koffiepauze.

Aan de slag
Aan de slag.
Pauze
Intermezzo.

De laatste loodjes. Een nog half gevuld krat wordt in een keer over de grond verdeeld.
Snel aarde erover. Klaar.

De zon breekt door
De laatste loodjes.

Het is wachten op het voorjaar.

Koningsplein
Koningsplein.

Bronnen:
Uitvinderswijk: www.uitvinderswijk.nl
Koningsplein: www.koningsplein.nl

Intocht Sinterklaas

Om twaalf uur wakker geschud worden door een hels orkest: Midden op de brug boven het Verversingskanaal trommelen, roffelen en blazen een groepje Zwarte Pieten een welkomstlied. Het atonale spel van de Trompet Piet stemt de dag gunstig.

Om drie uur in de middag arriveren de goedheiligman en zijn gevolg in de Weimarstraat om er, vanwege een file, een tijdje te blijven. Na een bypass operatie voor enkele optochtdeelnemers op het Koningsplein, kan de stoet weer verder met pepernoten uitdelen.

de laatste Halte

de laatste halte

Eerst was er dat sensatieverhaal in een ochtendblad. Instortingsgevaar, vorige week niets geconstateerd en gewoon gefotografeerd.
Verder ging het UWV niet akkoord met de aanvraag van Van der Valk om zijn personeel op de Pier te ontslaan. Het restaurant en het casino op de pier blijven na 1 december voorlopig nog in bedrijf. Van der Valk wil van de pier af en denkt dat dit beter lukt zonder deze horecagelegenheden. De promenade, de winkeltjes, het pannenkoekenrestaurant en de bungeejump blijven gewoon open voor publiek. Ik kom er regelmatig om foto’s te maken, het is er steeds weer anders en het verveelt me nooit. Maar toch, het wordt steeds stiller op de pier. Voor je het weet mag je niet meer naar binnen. Dat zou zonde zijn, dus gauw naar de pier om foto s te maken nu het nog kan.

Gerard Stolk

De Marathon

De Marathon

Hilarisch grappig, ontroerend en een tikkeltje ordinair. Dat is mijns inziens de omschrijving van de nieuwe Nederlandse film, de Marathon, die nu in de bioscoop draait.
We zien héél wat bekende acteurs in deze film voorbij komen, die een bijzonder verhaal vertellen.
Een garage die langzaam maar zeer zeker down the drain gaat en de medewerkers die erin werken vertellen allemaal hun eigen unieke verhaal.
De een is ziek, de ander met een baby die niet eens van hem is, de derde zit in een zeer ongelukkig huwelijk, de vierde is een in de kast zittende homo en een Egyptische ex-Marathonloper met een ongelukkige voet. Dit is natuurlijk een doldwaas gegeven.
Al snel blijkt dat niet alleen de garage een langzame dood sterft, maar de garagehouder ook. Om de garage te redden, zijn familie en vrienden moet hij zo snel mogelijk veel geld zien te verdienen om een belastingschuld af te betalen. En zó wordt de Marathon geboren.
Vriendschap en onvrede, bezieling en doorzettingsvermogen, geheimen en verwaarlozing zijn de thema’s die deze film behelzen.
De toewijding van die rennende, te dikke mannen is ontroerend en de grappen tegelijkertijd, ik heb tot tranen toe gelachen!
De cast is weerzinwekkend en daardoor geniaal, ik zeg:”gaan”….want die laatste paar honderd meter…die zijn killing!