Terwijl héél Nederland zich drukt maakt over de kosten en baten van het Koninklijk Huis ben ik ervan overtuigd dat het geheel niet uitmaakt of we iedere 4 jaar een nieuwe president hebben of dat we de monarchie in stand houden.
Op Facebook komt de een na de andere lastercampagne jegens ‘de K(r)oning’ naar boven en ik wil toch even een andere kant ook belichten, al dan niet gekleurd.
Ik vind het wel wat hebben, het Koninklijk Huis.
Het sprookjesachtige idee van Koningen, Koninginnen, Prinsen en Prinsessen die bepaalde ceremoniële taken voor hun rekening nemen voor ons ‘Koninkrijk de Nederlanden’ spreekt mij gewoon meer tot de verbeelding dan een president.
In plaats van allerlei, door de politiek ingefluisterde, lobbyisten (met achterkamertjespolitiek) ons land te laten vertegenwoordigen denk ik dat een Koningin, dan wel Koning, ons land veel positiever kan vertegenwoordigen.
Jongens, waar maken we ons nou druk over?
Wat de taak van de Koning is heeft vele malen minder invloed dan wat de door ons uitgekozen politieke partijen allemaal voor ons beslissen. Je kan liever 30 jaar een enigszins onpartijdige Koning op de troon hebben dan iedere 4 jaar weer zo’n prutser die loze beloften doet. Die gaat ons uiteindelijk vele malen meer geld kosten, letterlijk en figuurlijk.
Ongeveer de helft van de Nederlanders kijkt niet meer naar het journaal, omdat ze teleurgesteld zijn in de politiek… Het treft mij dan als vreemd dat we ervoor zouden kiezen juist hen zo’n prominente plek te geven qua vertegenwoordiging van ons land. Men wilt geen Koningshuis meer, maar maakt zich wel zorgen om Koninginnedag….de vraag is…..stel je voor dat we een president zouden krijgen/nemen/kiezen… wat doen we dan met Koninginnedag, wordt dat dan presidentsdag??
Onze voorouders hebben hard gewerkt om ons land op de kaart een duidelijke plek te laten innemen, omdat we nu ‘Koningshuismoe’ zijn gooien we dat allemaal in een keer weg?
Okay, ik begrijp dat ik hiermee natuurlijk half klagend Nederland over me heen zal krijgen, maar of de Koningin nou haar huis, dan wel boot, laat opknappen met belastinggeld of de een na de andere tweede kamerlid aanspraak doet op wachtgeld…dat maakt dan toch nix uit?
Ik heb dan liever een betrouwbare hoogwaardigheidsbekleder die staat voor haar/zijn levenswerk en de inwoners van ons land, dan een of ander gekozen persoon die alles alleen voor macht en geld doet.
Begrijp goed dat ik dit meer schrijf vanuit een gevoel en overtuiging dan dat ik écht goede redenen kan aandragen waarom die eventuele president een slechtere keus zou zijn.
Ik heb dan ook een traan moeten laten toen Koningin Beatrix aankondigde dat ze af zou treden en ik zal op Koninginnedag aan de buis gekluisterd zitten om de kroning van onze nieuwe Koning Willem III (jammer dat het niet gewoon Koning Alexander is geworden) te bekijken.
Maar dat heb je al snel als je graag in sprookjes gelooft.
Tag: Den Haag
Brand Meester in de Van Swietenstraat
Na wat heftig geloei van sirenes doe ik de voordeur maar eens open. Een brandweerwagen en een politiewagen komen bij mij van links aanstuiven en klappen linksaf over de middenberm de Van Swietenstraat in.
En dan staan er ineens drie brandweerwagens in de Van Swietenstraat. Nog geen rook te zien. Ik pak mijn camera maar eens en moet zoeken naar een kaartje, want het andere kaartje zit nog in mijn computer van het verslagje. Ik kom weer buiten en oom agent is de straat al aan het afzetten met politietape.
Even later begint de ladderwagen omhoog te komen. Oom agent loopt weg om zelf ook eens een kijkje te gaan nemen.
Dan komt de brandweerbaas aanscheuren. Ook van links en ook over de middenberm, maar hij is niet zo lullig dat hij door het verse politietape heen rijdt. Hij wacht rustig tot oom agent weer terug wandelt om het tape omhoog te houden en houdt ondertussen de rest van het verkeer een beetje op.
De baas wordt erdoor gelaten
Ik kuier eens de Van Swietenstraat in en neem ondertussen twee mede fotografen op de korrel. Zij doen het wat simpeler: Zetten hun camera op een statief en laten het ding een videootje opnemen. Dat kan ook en de stils van de moderne spieglreflex kunnen dan dienen als plaatjes. Ben benieuwd of dit leden van de Regio15 brigade zijn. kom ik later nog wel achter.
Dan kom ik bij mijn doel: een foto van de ladderman. Nog geen rook te zien.
Na een gesprekje met een paar buren en een check op internet, blijkt dat rookwolken gesignaleerd waren op de zolder van het huis naast het huis waar de ladderwagen voor stond. Ook blijkt dat de ladderwagen tijdens de actie defect raakt en nog uren in de straat staat omdat er een monteur moet komen om de ladder weer naar beneden te krijgen.
Toch ben ik blij dat de mannen van politie en brandweer zo snel ter plekke zijn. Je weet het nooit met al dat ouwe hout in die ouwe huizen hier in de buurt. Zelf heb ik ook al eens een prullebak per ongeluk in de fik gestoken met giga rookschade aan het pand en ook toen was de brandweer binnen de kortste keren ter plekke. Chapeau heren!
Open Dag Vluchthuis Sacramentskerk
Gisteren vond er een open dag plaats in het Vluchthuis in de Sacramentskerk in Den Haag, waar Irakese ongedocumenteerden verblijven. Zij zijn door de Nederlandse overheid op straat gezet en voeren sinds september 2012 actie tegen de inhumane wijze waarop zij behandeld worden.
Een impressie in foto’s:
Verslag(je) Haagspraak Bijeenkomst (3)
Pieter Musterd: Doe mij maar gewoon een cappucino
Jacq Duimel: Ik blijf aan het bier
dehaagsebom: Ik heb mijn borrel gewoon verstopt
Wil jij niet zo’n klein Keteltje?
Nee, ik ben meer van de Bokma
Dat smaakt!
Zeker!
Niet zo’n moeilijk verslag
Er valt dit maal verrassend weinig redactioneels te melden. Wanneer je naar de foto’s kijkt hierboven, krijg je een aardige sfeer impressie. Het was meer een Haagse Borrel..
.Bovendien krijg je een beter idee welk gezicht bij welke auteur hoort…
Aanwezig
Akbar, dehaagsebom, Edwin IJsman, Interniek, Happy Hotelier, Gerard Stolk, Jacq Duimel, en Pieter Musterd.
Lies Baas en Oenkenstein waren op het laatste moment verhinderd wegens griep.
Niets te Melden?
Niet echt iets redactioneels, maar dat is geheel niet erg.
Er werd weer over van alles en nog wat gekeuveld.
Onder andere op welke plekken je in tunnels in Den haag en Delft precies de juiste positie kan kiezen om zonder gevaar voor eigen leven graffiti te fotograferen.
Er werd staande de vergadering een post op het blog geplaatst. Interniek liet daarbij zien hoe de WordPress App prima werkt op een Ipad en dat je met Imovie en zijn nieuwe camera heel vlot een videootje edit en oplaadt en dan weer hier inplakt. Geweldig die techniek. Ik zou haast zelf videootjes gaan maken.
Er werd gefotografeerd en gevideoot. Vooral toen bleek dat John JM Orie, een vriend en volger, een rondje had aangeboden omdat hij verhinderd was en de belofte deed dat hij er de volgende keer erbij is. Er volgde een spontane jenever proeverij in het klein. Sommigen bleven hun favoriete jenevermerk aanprijzen….
Dat alles in Café Emma waar we weer fantastisch bediend werden.
Bom kwam zijn oude buurman tegen die toevallig bij ons aan tafel zat te lezen en kan gelukkig weer in zijn eiguh Flickr account.
Gerard heeft zich voorgenomen aandacht te gaan besteden aan de 150ste geboortedag van Louis Couperus.
Ook heb ik staande de vergadering een post uit de prullenbak gevist in de veronderstelling dat de auteur hem daar per ongeluk in had laten verdwijnen…(is dat zo Har?).
Dat was het voor vandaag.
Update 17 maart
Het blijkt dat je een slideshow niet op je IPad ziet. Ik heb nu dus maar de foto’s er gewoon ingeplakt.
Met de toevoeging van de borrelspraak op video na veel geklooi met Google en YouTube.
het vereist een speciale techniek
Dan kan de druppel er ook nog wel bij om het verhaal compleet te maken 😉
Kroonappels voor een Vindhek
Het lijkt een onbegrijpelijke kop boven dit stukje tekst maar ik ga het allemaal uitleggen.
“Ter gelegenheid van de aankomende inhuldiging van de Prins van Oranje en Prinses Máxima, organiseert het Oranje Fonds de zoektocht naar de Oranje Fonds Kroonappels. Duizenden organisaties die iets betekenen voor de samenleving, dragen hun activiteiten voor. Tijdens het stemweekend vragen we u te stemmen op het beste of leukste initiatief…”
En dat is Vindhek voor Den Haag!
Mensen ontmoeten elkaar. Zij zien, voelen en leren wat Eerlijkheid, Respect en Vertrouwen inhoudt. Deze 3 universele menselijke waarden zijn voor iedereen gelijk. Waarden die alle mensen op de hele wereld met elkaar delen en dus herkennen en erkennen. Deze waarden vormen het CONCEPT van het Vindhek.
Praktisch werkt het Vindhek zo: vind je een verloren voorwerp in de buurt dan hang je het op. Ben je iets verloren, dan ga je kijken of iemand zo aardig is geweest ´t voor jou in ´t Vindhek te hangen.

Ik had het genoegen om Annemarieke, initiatiefnemer van het concept Vindhek tijdens de onthulling van de plaquette voor Godfried Bomans te ontmoeten, zij heeft me enthousiast gemaakt en door haar zet ik me daarom ook in om, minimaal één, Vindhek in Den Haag te plaatsen. Uw stem op de Kroonappel website helpt daarbij.
Dus: GA NAAR KROONAPPELS.NL en breng uw stem uit.
Alleen dit weekend, 15, 16, 17 maart, kan je stemmen.
Stemmen doe je als volgt:
Ga naar de website KROONAPPELS.NL
– U moet uw naam en adresgegevens invullen
– vervolgens komt u op een pagina terecht waar u een keuze kunt maken uit 3 categorieën,
Ons Vindhek staat onder “Buurt”
U moet woonachtig zijn in Den Haag en ik heb begrepen dat per computer (of gezin of huisadres) maar één stem uitgebracht kan worden.
Meer informatie over dit project is ook te vinden op de facebookpagina van Annemarieke Vindhek.
















