Woord op Noord

Zoals eerder aangekondigd op Haagspraak, bood Café van Delden op 14 april 2013 de gelegenheid, enkele woordkunstenaars ten gehore te brengen.
Onder het genot van een drankje, muziek en presentator Alex Franken, vulden dichters, verhalenvertellers, columnisten en bloggers, de zonnige en warme zondagmiddag met hun schrijfsels.

In een korte impressie komen de dichters Stefan, Anna en Sacha aan bod.

Foto’s door Oenkenstein en Anna Djerek.

Meer en Bos in de mist

Een diagonale laan door Meer en Bos, al heel erg oud
Een diagonale laan door Meer en Bos, al heel erg oud

Een landgoed met een rijke historie, Meer en Bos is in de 17de en 18de eeuw één van de vele landgoederen rondom Den Haag. De welgestelde bewoners van de stad gingen erheen om te jagen en ’s zomers om aan de stinkende stad te ontvluchten.
Nog niet zo lang geleden is het helemaal opgeknapt, een aantal wandelpaden is voorzien van een nieuwe asfaltlaag. Rond 1700 hebben de bewoners de (vierkante) tuin aangelegd in barokstijl en daar is nog veel van overgebleven. De zichtlijnen bestaan nog steeds evenals de verhoogde wallen.
Aan de kant van de Heliotrooplaan ligt een speeltuin die momenteel geheel vernieuwd wordt, daarnaast ligt Vogelasiel De Wulp, daarachter een kinderdagverblijf en het grootste gebouw is de oude tot restaurant verbouwde boerderij “Meer en Bosch”.

Afgelopen week begon het in de middag ernstig mistig te worden. Ik heb mijn camera gepakt en een kleine serie mistige sfeerplaatjes geschoten.
Duidelijk is te zien dat op 11 april nog geen enkel teken van een naderende lente te zien is. Over een paar weken zal Meer en Bos weer voor een groot gedeelte blauw kleuren vanwege de enorme hoeveelheden wilde boshyacinten die daar groeien en bloeien.

roots op de wallen
roots op de wallen

Wandelen met de hond
Wandelen met de hond

Woord op Noord, zondag 14 april

Komdende zondag 14 april 2013 zullen wij, dat is: Sacha, Han en Peter, alledrie deelnemend in de dichtcursus van de zeer zeker bij jullie Haagsprakers bekende Harry Zevenbergen, optreden bij het maandelijkse evenement ‘Woord op Noord‘.

Dit optreden zal plaatsvinden in Café Delden, Noordeinde 137 te Den Haag, vanaf 16:00 uur. Fans, lezers en anderen zijn van harte welkom om even langs te lopen. Wees op tijd, want wij wachten op niemand!

Ik zal alvast verklappen dat ik zelf 8 gedichten voor zal dragen. 2 van deze gedichten staan op Haagspraak.

Demonstratie tegen bezuinigingsplannen thuiszorg

Het kabinet Rutte 2 wil 100.000 medewerkers van de thuiszorg ontslaan in haar bezuinigingsoperatie. Gisteren demonstreerden hier zo’n 5 à 6000 mensen tegen in Den Haag. Het was een ouderwetse demonstratie: vlaggen, petjes en ballonnen van de FNV, Abvakabo en de SP voerden de boventoon.

Niet iedereen vindt dat demonstreren zin heeft. Sommigen beklagen zich over het ‘autistisch karakter’ van het openbaar bestuur, of zien demonstreren vooral als een ‘grondwettelijk ritueel’ waar voor het volk weinig macht en invloed aan te ontlenen valt. Zo ook de heer uit dit fragment.

Handen thuis Rutte

Ook Jantje was het er helemaal niet mee eens
Ook Jantje was het er helemaal niet mee eens

Vandaag werd er weer ouderwets gedemonstreerd op het Malieveld.
De bezuinigingen op de thuiszorg dreigen helemaal uit de hand te lopen. Daarom werd Rutte opgeroepen zijn handen thuis te houden.
Toen de demonstratie al was afgelopen en bijna iedereen naar huis was gegaan kwamen er nog twee vanaf het Malieveld de stad in lopen.
Een beetje mosterd na de maaltijd naar mijn mening, maar ja, ze hadden wel een vlag met Che Guevara bij zich. Dus dat maakte weer veel goed.

Che was ook van de partij
Che was ook van de partij