Benefietvoorstelling voor Filipijnen deels verboden door Haagse politie

Open brief aan Minister Opstelten en Burgemeester van Aartsen

 

De 24 uurs-benefietvoorstelling voor de Filipijnen wreed verstoord door Haagse politie

 

Zondagmorgen ging ik met een vriend mee om het poëziedeel van de 24 uursmarathon in het Humanity House mee te maken. Direct viel ons op dat er weinig belangstelling was. ’s Nachts was er namelijk een politieinval geweest, reden: een benodigde vergunning voor het nachtelijke deel ontbrak. De uitleg dat het hier om een benefietvoorstelling ging voor de Filipijnen en dat er echt geen overlast kon zijn, aangezien alles plaatsvond in de kelder, mocht niet baten. Gedreigd werd er met een boete, die niet ten gunste van de Filipijnen zou zijn.

Voor mij is het opvallend dat er bij de politie geen meedenkende maar tegendenkende atmosfeer bestaat. Wat eenvoudig om even te bellen met de organisatie dat ze iets vergeten zijn, misschien kan men dat dan meteen in orde maken. Maar nee het dreigen met een boete vanuit een tunnelvisie is makkelijker.

Het begrip boete zet me echter op een idee. Ik weet niet aan wie ik het moet vragen sinds de oprichting van het landelijk korps, aan minister Opstelten of toch nog aan burgemeester Van Aartsen. Heren zou het niet prachtig zijn dat alle boetes opgehaald in de actieweek ten bate van de Filipijnen zijn? Graag hoort het Nederlandse volk uw antwoord.

 

Teun Wolzak

 

Het Individu van Nu

foto

Toen ik jong was heb ik geleerd dat het individu belangrijker is dan een meeloper.
Mijn opvoeding, school en studie waren gebaseerd op de ontwikkeling van dit individu. Wat mij opvalt is dat juist deze manier van denken mij de laatste tijd steeds meer tegen gaat staan. Opvallend is namelijk dat wij, als maatschappij, dit ene segment van het mens zijn, het individu, wel een heel erg duidelijke plek op deze aarde laten innemen.
Hiermee zeg ik niet dat het individu niet belangrijk is. Hiermee zeg ik dat het mij opvalt dat de afgelopen jaren mensen mijns inziens alleen nog maar lijken te gaan voor buiten zichzelf zoekende snelle oplossingen. De consumptie maatschappij is daar een van. De onstilbare hang naar informatie en daardoor persoonlijke grensoverschrijdende computer aangelegenheden willen ontwikkelen is buitensporig te noemen.

Gegeven is het feit dat ook ik mij daar schuldig aan maak. Afgekeurd en op de bank zittend is die virtuele wereld mijn raam naar de buitenwereld.

Maar vroeger was niet alle informatie noodzakelijk. Om meningen werd gevraagd. Ik ben zelf ook écht iemand die haar mening zeer duidelijk ventileert, maar ik probeer wel altijd respectvol om te gaan met mijn medemens. Mij te bedenken wat ik teweeg kan brengen door mijn mening te geven, wat mij overigens vaak niet weerhoudt hem te geven. Maar wat opvallend is: de mens evalueert zich de laatste jaren in een soort absorberende, over consumerende, ongevoelige wandelaar in woelig water.

De vraag is: Zuigt dat water je als een pop mee de kolk in, geeft het je de ruimte om met de stroom mee te reizen en te drijven op de aftakking van de rivier, of voel je met je tenen toch altijd nog naar grond onder de voeten?

Hou je de kant vast om staande te blijven, geniet je van de bubbeltjes tegen je benen. Ben je bang voor de bacteriën die in de wondjes op je voeten kunnen komen?
Waar laat jij je door leiden? Of lijd je alleen en ga je dus maar door?

Lopend door de miezer regen naar de tram verbaas ik mij wederom dat mensen oversteken zonder te kijken. Dat de oudere dame voordringt in de tram, dat iemand met blote handen op een winkelraam staat te slaan om spullen voor geld te ruilen.

Ik zie, ik zie,
ik hoor zo veel,
maar integreer het nie

….dat komt in mij op.

Want al dat individualisme leidt dus ook hierheen; het consumeren van het leven lijkt soms gevoelloos te zijn geworden.

Neem deel aan Starters4Communities in Den Haag

Begin december start het programma van Starters4Communities in de Bomenbuurt in Den Haag! Wil jij als Young Professional jezelf verder ontwikkelen? Wil je leren wat sociaal ondernemen en burgerparticipatie écht inhoudt én direct praktijk ervaring opdoen? Wil jij workshops volgen van experts uit het veld? Ga dan de uitdaging aan en geef je op! De deadline voor inschrijving ligt op 22 november. In december en januari loopt de crowdfunding campagne en maken we kennis met de wijk en in februari 2014 begint het daadwerkelijke programma. Voor meer informatie email: barbara@starters4communities of bel haar op: 06 2689 8698.

http://www.facebook.com/events/516483295114519/?fref=ts

Alles wat je moet weten voor je bezoek aan Rewire Festival 2013

Nieuwsbrief #8: 5 november 2013In deze nieuwsbrief vind je allerlei praktische informatie voor je bezoek aan REWIRE Festival 2013.Festivallocaties en vervoerDeze derde editie van REWIRE Festival vindt plaats in het centrum van Den Haag, rondom de Prinsegracht, Westeinde en Paviljoensgracht. De locaties; Teresia van Avilakerk, Prins27(voorheen bekend als Koorenhuis), GEMAK, Acte de Presence en Paard van Troje. Alle locaties liggen op een steenworp afstand van elkaar. Voor meer informatie over de locaties zie:www.rewirefestival.nl/info/venues.

Kom je met het openbaar vervoer? Het centrum van Den Haag is 24 uur per dag bereikbaar via óf station Den Haag Centraal óf station Den Haag Holland Spoor (HS). Vanaf Den Haag HS vertrekken bovendien op vrijdag- en zaterdagnacht nachttreinen naar Amsterdam, Utrecht, Leiden, Schiphol, Delft, Rotterdam, Dordrecht, Breda, Tilburg, Eindhoven en ’s Hertogenbosch. Zie www.ns.nl. Vanaf Den Haag Centraal kun je tram 2, 3, 4, of 6 nemen naar de Grote Markt of vanaf Den Haag HS tram 9 naar de Grote Markt. Deze afstand is ook lopend in een kwartier te doen. Voor een plattegrond klik hier.

Zoek je nog accommodatie in Den Haag, kijk dan even op onze website.

The_KVB_bertapfirsich.jpgThe KVB (door Berta Pfirsch)

Kaarten en polsbandjesWacht niet te lang met het online bestellen van kaarten; de weekend tickets zijn bijna uitverkocht. De festivalkassa bevindt zich in het Paard van Troje. Hier kun je terecht voor kaartverkoop en hier kun je ook je dagkaart of weekendkaart omruilen voor een polsbandje dat toegang verschaft tot alle festivallocaties.

Zo lang de capaciteit het toelaat zijn er beide dagen vanaf 22:00 uur aan de kassa van het Paard van Troje ook nachttickets verkrijgbaar voor het gereduceerde tarief van € 15.
Openingstijden kassa: vrijdag 8 november vanaf 18:30 uur en zaterdag 9 november vanaf 19:00 uur.

Programma en tijdschemaKies uit welke acts je niet wil missen met behulp van het online programmaboekje. Download het alvast hier. Natuurlijk krijg je het programmaboekje ook overhandigd op het festival.
Het up-to-date tijdschema is hier te vinden.
Natuurlijk kun je tijdens het festival altijd terecht op onze mobiele website en zijn we te vinden optwitter, facebook en instagram: rewirefestival. Daarnaast doet blog Eclectro ook dit jaar live verslag via de facebookpagina REWIRE Report.
Houd er rekening mee dat zalen een beperkte capaciteit hebben. Als je een optreden echt niet wil missen, zorg dan dat je op tijd op de locatie aanwezig bent.kelpe721b61.jpgKelpe

Meer…

Heb je na a.s. vrijdag en zaterdag geen genoeg van REWIRE? Dat is mooi, want REWIRE is dan nog niet afgelopen. De tentoonstelling Momentum – Als kunst nu moet gebeuren in GEMAK loopt door tot en met 14 december. In deze periode is er regelmatig extra programma op donderdagavond met artist talks, lezingen en performances. Toegang gratis / pay what you want.

Donderdag 14 november: 19:00 – 21:00 uur
Art Practice In Transition (gepresenteerd door GEMAK)
Een avond over de radicaal veranderende kunstenaarspraktijk met kunstenaar/cultureel ondernemer Mark de Weijer en kunstenaar/cultureel planner Hans Ligteringen, die vertellen over hun ingrijpend aangepaste beroepspraktijk in tijden van culturele en economische transitie. Moderator: Marie Jeanne de Rooij, directeur GEMAK.

Donderdag 21 november: 19:00 uur
Momentum marathon
Rondetafelgesprek over aandacht en tijd in de Nederlandse kunstwereld.
Gasten:
Valentijn Bijvanck, directeur Marres
Frank Koolen, kunstenaar
Mike Moonen, kunstenaar
Rowan van As, kunstenaar
Thijs Franssen, kunstenaar
Vincent Bijleveld, kunstenaar
Meer gasten worden later bekend gemaakt.

Donderdag 28 november: 18:00 – 22:0
Satellietgroep presenteert:
Premieren ‘Refugium’ en artist talk door Hendrik Lund Jorgensen (DK/SE)

Meer randprogrammering voor Momentum wordt snel aangekondigd.

Blijf op de hoogte via onze website en social media.
Heel veel plezier!

REWIRE FESTIVAL 2013
www.rewirefestival.nl

Locaties: Prins27 (Prinsegracht 27), Teresia van Avilakerk (Westeinde 12a, Spaansche Hof), GEMAK (Paviljoensgracht 20-24), Acte de Présence (Jan Hendrikstraat 17) en Paard van Troje (Prinsegracht 12)

Vrijdag 8 november: Modeselektor (dj-set) + vj Pfadfinderei / Ricardo Villalobos & Max Loderbauer present Re:ECM live / Nils Petter Molvaer & Moritz von Oswald / Iceage / The KVB / Black Marble / Stellar OM Source / Holly Herndon / Food + Fennesz / Møster! / Lumisokea / 751 / Intergalactic Gary / Still Serious Nic / The Otolith Group (screening)

Zaterdag 9 november: Julia Holter / Baths / Nathan Fake / Kelpe / Seams / Cloud Boat / James Ferraro / Lucrecia Dalt / Valgeir Sigurdsson / Tape / Moon Ate The Dark / Jerusalem In My Heart / dBridge / Lone / Space Dimension Controller / Loyu / Traxx / The Otolith Group (screening)

Tentoonstelling Momentum – Als kunst nu moet gebeuren:
Kunstenaars: Giorgio Andreotta Calò (IT), CM von Hausswolff (SE), Roger Hiorns (UK), Lyndsey Housden (UK), Frank Koolen (NL), Jonas Lund (SE), Aditya Mandayam (IN), Miranda Meijer (NL), Haroon Mirza (UK), Nishiko (JP), Ahmet Ögüt (TR), Cevdet Erek (TR), Berend Strik (NL)

Tentoonstellingsmaker: Juha van ’t Zelfde (NL)

open.php?u=3f15a30d33a2b53237cc94f9c&id=bc1e459a25&e=0f54459a90

Verhuis parlement naar BuZa

Geachte redactie,

Rob Perik van VNO-NCW (AD-HC 4-4-’13) lijkt me het prototype van een man met teveel geld en een tikkeltje te weinig verbeeldingskracht. Overheidsgebouwen die leeg komen te staan kunnen heel goed worden hergebruikt. Het pand van Buitenlandse Zaken, dat uiterst representatief is, kan geschikt worden gemaakt voor het Parlement en het ministerie van Algemene Zaken, eventueel aangevuld met een of meer adviesorganen van de Regering (SER, WRR), want het gebouw is nogal groot. Het Binnenhof kan worden omgevormd tot museum, een Nationaal Historisch Museum en/of het Huis voor de Democratie en Rechtsstaat. Veel objecten om de ruimtes in te richten zijn niet nodig, want veel zalen zijn al attracties opzichzelf en verbonden met de geschiedenis van Nederland: Treveszaal, Statenzaal, Eerste Kamer, werkkamer van de Stadhouder, Ridderzaal, Rolzaal, Balzaal; ze behoeven weinig of helemaal geen verdere invulling. Het huidige pand van BuZa hoeft dus niet te worden afgebroken, terwijl het pand van Algemene Zaken op de hoek van het Buitenhof over kan gaan naar Hotel Corona dat ernaast ligt. Het gebied tussen de ministeries van Landbouw en BuZa kan worden omgevormd tot een plein. Bovendien kan eens goed worden nagedacht over een betere ontwikkeling van het Hofplein onder de plenairezaal van het huidige Parlement, een belangrijk gebied in de binnenstad dat er nu als uitgestorven bij ligt.

Daarnaast is BuZa ontworpen als gezicht van Nederland naar het buitenland toe en niet om commercieel rendabel te zijn. Het gebouw zal dan ook weinig kans maken op de vastgoedmarkt. Sloop komt dan al gauw om de hoek kijken. De functie van Parlement is dus een uitstekende optie.

Kortom, het idee is goed voor de ruimtelijke en economische ontwikkeling van de stad en daarmee voor de werkgelegenheid (toerisme), goed voor de parlementariers die er meer werkruimte bij krijgen, goed voor Corona, goed voor de redding van een markant en kostbaar (!!) gebouw en goed voor het milieu, want onnodige sloop wordt voorkomen. Het idee is daarmee ook goed voor de portemonnee; we gooien tenslotte geen geld over de balk. En Den Haag krijgt er een topmuseum bij dat zich kan meten met de beste van Nederland. De stad wordt er een stuk minder saai door. Een beetje meer verbeeldingskracht kan soms wonderen doen…….

Marcel Matla