Nieuw Babylon geen visitekaartje van de ‘Beste Binnenstad’

panorama_babylon
Nieuw Babylon. De begane grond tijdens de officiële opening van 12 december 2013

“Dat nieuw Babylon, moest dat er eigenlijk wel zo nodig komen?” Een vraag van Harry van het Klein Orkest in 1982 in wat toen het Haagse lijflied is geworden: ‘Oh, Oh, Den Haag’.

Die vraag stel ik me nu weer opnieuw, nu het oude Nieuw Babylon alweer met de grond gelijk is gemaakt en plaats heeft moeten maken voor een nieuw concept.

En het antwoord is ‘Nee’.

Het staat in de eerste plaats helemaal op een verkeerde plek. Als je vanuit het station naar de binnenstad (het meest logisch) loopt, laat je het rechts liggen. Het ligt op geen enkele doorgangsroute. Het is zelfs erger: wil je vanuit het station er heen dan kun je niet eens binnendoor, alhoewel het maar op luttele meters afstand ligt.

Den Haag heeft een grote misser gemaakt. Daar waar het witte VROM-gebouw een van de schakels richting Spui vormt, dáár had het moeten komen en het ministerie had dan op de plaats van Nieuw Babylon kunnen worden neergepoot, knusjes naast de ‘apenrots’ van het Ministerie van Buitenlandse zaken.

Honger
Het is vrijdag 20 december. Als we uit het gastvrije Roermond terug komen willen we nog even ergens zitten om wat te eten. We besluiten een kijkje te nemen in Nieuw Babylon. Daar zou toch zoveel nieuwe horeca zijn? We moeten om er te komen over een somber en tochtig binnenplein, waar overal nog bouwwerkzaamheden en dito rommel aanwezig zijn.

Het vinden van de ingang is lastig, maar omdat ik er vast van overtuigd bent dat je er hier toch ergens naar binnen moet kunnen stoten we uiteindelijk op een bescheiden deur. We spoeden ons langs enkele open, maar door God en iedereen verlaten winkels en treffen de eetzaak van Dungelmann. Die zaak heeft een naam hoog te houden, dus daar willen we wel wat nuttigen. Kan ook moeilijk anders: het is  ook de enige snel vindbare plek waar je iets kunt eten. De prijzen op de lijst zijn zowaar betaalbaar: friet met kroketten voor 7,50. We willen bestellen.
De schuchtere jongen meldt ons ‘dat de keuken helaas al is gesloten’.

Ik schiet uit mijn slof. DE KEUKEN GESLOTEN OM ZEVEN UUR TERWIJL HET CENTRUM TOT ACHT UUR OPEN IS!!!
Achteraf heb ik spijt van mijn knorrige reactie. Wat kan die arme werkstudent achter de balie er aan doen, dat zijn baas zijn tent al zo vroeg sluit, omdat er geen hond meer komt?

We nokken af en verlaten langs de treurig verlaten winkels het centrum.

Dan maar in hemelsnaam de Burger King. Maar die is zo vol (niet omdat die zo goed is, maar er domweg niets anders in de omgeving van het station is waar je een warme maaltijd kunt krijgen), zo vol dat we niet kunnen zitten.

Bedremmeld halen we bij de AH-shop maar wat opwarmmaaltijden voor thuis.

Beschaamd
We voelen ons beschaamd over onze stad van recht en vrede. Is dit een manier om treinreizigers te ontvangen? De vroede vaderen en moederen moeten maar eens kijken op het station van Hamburg: honderden eetgelegenheden: schoon, betaalbaar en gezellig! En je hoeft er niet eens het station voor uit!
Nu is het station van Hamburg wel een tikkie groter, maar omgerekend zouden er op Den Haag Centraal toch wel minstens zeven restaurants moeten zijn.

Den Haag Beste BinnenstadOp zo’n moment vraag ik me echt af waaraan Den Haag het predicaat ‘Beste Binnenstad 2013’ heeft verdiend. Maar als je het jury-rapport zo doorbladert wordt e.e.a. wel duidelijk. Het rapport belicht vooral de inspanningen van het gemeentebestuur en Bureau Binnenstad om zoveel mogelijk grote merken binnen te halen en de vele nieuwbouwprojecten. En het kijkt op het eerste gezicht helemaal niet naar de ogen van de bezoeker. En die krijgt bij het binnenkomen van Den Haag op Centraal of HS vooral een klap zijn gezicht, vooral als hij direct wordt onthaald met de boodschap “Let op uw bagage; er zijn tasjesdieven en en zakkenrollers op het station actief!”

Uitzondering
Overigens vind je de info over Nieuw Babylon op erg karig ingerichte site www.newbabylon.nl, waarop om duistere reden de tweede verdieping niet eens vermeld staat.
Dat de ‘i’ en de ‘u’ weg zijn gelaten in de url, dat zal wel zijn om wat mondialer over te komen, maar ik vrees dat het winkelcentrum niet echt een reclame is voor expats en toeristen. Die zijn wel beter gewend.

Toch wil ik met al dit genurk één uitzondering plaatsen. Dat is voor het het Brabants (ja, Brabants, daar heb je het al) Lederwarenhuis, heel ver achterin het centrum op de begane grond. Daar kwam ik binnen met de vraag of ze rugzak hadden waarin ook een trekharmonica zou passen. Is zo’n vraag in de hofstad meestal een aanleiding om je als dwaas aan je lot over te laten, hier vroegen de dames om snel terug te komen mét trekzak en of ik dan ook wat voor ze zou willen spelen.
En zo geschiedde en verliet ik enkele dagen later tevreden de zaak mét een zwarte, handzame, edoch ruime rugzak de winkel.

In de poll staat ergens ‘nic’. Moet natuurlijk ‘nice’ zijn.

Gemeentelijk autostopcontact feitelijk al geregeld …

De meest briljante ideeën liggen vaak vlak voor je neus zonder dat je deze opmerkt. Zo komt vandaag tijdens de voorlaatste OK van 2013 Ruud Janssen (Gebarenwinkel) met de opmerking: “Waarom gebruiken ze voor het elektrisch oplaadpunt niet de straatlantaarn?”

20131212-002104.jpg

Met de straatlantaarn heb je in feite al de benodigde spanning voor het oplaadpunt!

Wij Guido, Edwin, Roel en Niek kijken elkaar aan met een blik van ‘zou niemand dáár aan gedacht hebben? Natuurlijk! Dat is de oplossing: geen gedoe met nieuwe plekken bedenken voor het plaatsen van nieuwe autostopcontacten want de lantaarnpaal met zijn ingebouwde schakelkastje staat overal.

20131212-003937.jpg

Altijd al gedacht wat achter dat klepje van de lantaarnpaal zit? De basis voor het elektrisch oplaadpunt voor de auto! Wanneer ontwerpers vanuit de alom aanwezige straatlantaarn(paal) denken, komt er ook geen onnodig straatmeubilair bij

Bovenstaande afbeelding gebruikte ik als probleem openbare ruimte een paar maanden terug via de app Buitenbeter en is direct daarna door de betreffende dienst opgelost

Noordeinde 66

Deze lange witte schutting vraagt om behandeling...
Deze lange witte schutting vraagt om behandeling…

Noordeinde 66 te Den Haag (geheel in de steigers) was van 1995 tot 2003 de woning van Koning Willem-Alexander, en vanaf hun huwelijk in 2002 ook van Koningin Máxima.
Het pand is, volgens een bericht in het AD van 15 februari 2008, door Willem Alexander voor 3 miljoen euro verkocht aan de Rijksgebouwendienst.
De geschiedenis van het huis is interessant. Het was altijd in het bezit van de Oranjes. In 1993 verkocht prinses Juliana het pand aan haar kleinzoon Willem-Alexander. Zou prinses Beatrix het nu weer teruggekocht hebben? Of was die verkoop aan de Rijksgebouwendienst een handigheidje om een paar miljoen aan het familiekapitaal toe te voegen?
Momenteel wordt dit pand, grenzend aan het Paleis Noordeinde, grondig verbouwd tot de tweede woning en het secretariaat van Prinses Beatrix. Ik vermoed dat als dit klaar is, prinses Beatrix naar haar geliefde Drakensteyn zal verhuizen. Het paleis Huis ten Bosch zal daarna bewoond gaan worden door het huidige koningspaar. Beatrix krijgt dan een geheel zelfstandig onderkomen naast het werkpaleis van haar zoon. Want een beetje toezicht van een ervaringsdeskundige kan nooit kwaad.
Den Haag als de “stad van de lege paleizen” (Paul van Vliet) is al een tijdje niet zo actueel meer.

Het pand dateert uit 1757 en de opdracht voor de bouw werd gegeven door Willem Robert Schieffel. Het pand werd door Schieffel verhuurd aan personen die betrokken waren bij het landsbestuur. De laatste huurder was Willem Frederik baron Röell, minister van Binnenlandse Zaken onder koning Lodewijk Napoleon.

Update: op 10 februari 2014 las ik het volgende artikel op de NOS website.

200 Jaar Oranje

200 jaar Oranje _MG_6035A

Deze naald aan de boulevard memoreert de aankomst van Willem Frederik van Oranje, onze latere Koning Willem 1, op 30 november 1813 op het strand van Scheveningen dat toen nog geen haven had.

Afgelopen zaterdag is het feit dat dit 200 jaar geleden gebeurd is uitgebreid gevierd in Scheveningen en Den Haag.

Ik hoop dat er mede auteurs aanwezig waren en hier nog wat over berichten, aangezien ikzelf verhinderd was dit spectakel bij te wonen.

Het halve maantje betrapte ik afgelopen mooie zomer.

Sportschool Sacramentskerk

Hoe komt een vluchteling de winter door? Nu de temperaturen zakken is het wellicht interessant om te laten zien hoe de groep vluchtelingen in de Haagse Sacramentskerk leeft in de natte Nederlandse wintermaanden.

In een artikel van vandaag verhaalt Omroep West van een telefoongesprek tussen staatssecretaris van Justitie Fred Teeven en de Haagse burgemeester Jozias van Aartsen. Noodopvang voor de winter wordt niet geboden voor de groep Irakezen in de Sacramentskerk aan de Sportlaan, omdat niet alle namen van de mannen bekend zouden zijn. Dat betekent dat de groep nu zijn tweede winter ingaat in een koude kerk.

Werken mogen ze niet omdat ze geen papieren hebben, een opleiding volgen ook al niet. Een van de dingen die een asielzoeker kan doen in Nederland om de tijd door te komen is sporten. Hier is natuurlijk weinig geld voor, maar met behulp van wat donaties van buurtbewoners en vrijwilligers kan je een eind komen.

Sporttoestellen voor ongedocumenteerden in de Haagse Sacramentskerk
Sporttoestellen voor ongedocumenteerden in de Haagse Sacramentskerk

Zo legden de ongedocumenteerde vluchtelingen Araz en Ali mij uit hoe het balkon boven de gemeenschappelijke ruimte waar koffie en thee gedronken wordt benut wordt als een soort sportschool. Er staan hometrainers en een aantal andere gedoneerde toestellen. Een van de Irakezen is een gediplomeerd instructeur, dus dat komt goed uit.

Andere mannen kan je vinden bij de tafeltennistafel, waar fanatiek op gespeeld wordt. Een enkeling blijkt met behulp van de ondersteuners van de activiteitencommissie lessen in kickboksen te hebben genomen. Dit zijn allen welkome afleidingen in de wintermaanden die zij in een donker en vaak deprimerend kerkgebouw doorbrengen.

 

Edwin IJsman

Het gehele dossier op Haagspraak over de vluchtelingen in de Sacramentskerk: https://haagspraak.nl/tag/vluchtelingen/