30 april 2013 Abdicatie Beatrix en Inhuldiging Willem-Alexander

foto Afstands Toespraak
Mooie Afstandstoespraak van Hare Majesteit van Koninklijk Huis geplukt:

Zoals u allen weet, hoop ik over enkele dagen mijn 75ste verjaardag te vieren. Ik ben dankbaar dat het mij gegund is deze dag in goede gezondheid tegemoet te gaan. Aan het einde van dit jaar zullen wij herdenken dat ons land tweehonderd jaar geleden een koninkrijk werd, waarmee in onze geschiedenis een nieuw tijdperk aanbrak. Het samenvallen van deze twee bijzondere gebeurtenissen is voor mij de aanleiding geweest te besluiten dit jaar uit mijn ambt terug te treden. Het lijkt mij een goed moment om deze stap, die ik al enige jaren overweeg, nu daadwerkelijk te nemen.
Ik heb het altijd als een uitzonderlijk voorrecht beschouwd een groot deel van mijn leven in dienst van ons land te kunnen stellen en overeenkomstig mijn opdracht invulling te mogen geven aan het koningschap. Daarbij was Prins Claus mij vele jaren tot grote steun.
Tot op de dag van vandaag heeft deze mooie taak mij veel voldoening geschonken. Het is inspirerend zich bij mensen betrokken te voelen, mee te leven met verdriet en te delen in tijden van vreugde en nationale trots. Dat heb ik eveneens mogen ervaren in de Caraïbische delen van ons koninkrijk, waar ik ook altijd veel warmte en hartelijkheid heb ondervonden. Ik treed dan ook niet terug omdat het ambt mij te zwaar zou vallen, maar vanuit de overtuiging dat de verantwoordelijkheid voor ons land nu in handen van een nieuwe generatie moet liggen. Het is met het grootste vertrouwen dat ik op 30 april van dit jaar het koningschap zal overdragen aan mijn zoon, de Prins van Oranje. Hij en Prinses Máxima zijn ten volle op hun toekomstige taak voorbereid. Zij zullen ons land met toewijding dienen, getrouw de grondwet onderhouden en met al hun talenten een eigen invulling geven aan het koningschap.
Gesterkt voel ik mij door de gedachte dat het plaats maken voor mijn opvolger niet betekent dat ik afscheid neem van u. Ik hoop dat ik velen van u nog dikwijls kan ontmoeten. Ik ben u diep dankbaar voor het vertrouwen dat u mij heeft gegeven in de vele mooie jaren waarin ik uw koningin mocht zijn.”

De abdicatie van de Koningin en de inhuldiging van Koning Willem-Alexander, de huidige Prins van Oranje, vinden op 30 april 2013 plaats in Amsterdam.

Ethnic Profiling

Gisterenmiddag is uw Haagspraak-reporter Edwin IJsman staande gehouden door de politie. Hij was onderweg van huis naar de wekelijkse ‘Opuh Koffie’, waar hij bijpraat met bloggers en straatfotografen. Hij had nog wat boetes openstaan en zit momenteel vast. Wij belden de Politie Haaglanden over de reden waarom IJsman staande werd gehouden en kregen hierop het volgende antwoord van de dienstdoende agent: “Hij zag er verdacht uit. Hij had een lichte huidskleur en droeg zo’n rare schaatsmuts. Dat soort mensen zie je niet zoveel in de Schilderswijk.”

Een bericht zoals dit kunnen wij ons moeilijk voorstellen. Toch lijkt het erop dat dergelijke praktijken wel degelijk gebeuren in Nederland: verander de huidskleur van ‘licht’ in ‘donker’ en de schaatsmuts in een donkere jas en je hebt een echte quote van een Haagse dienstdoende agent te pakken: “We hebben ze staande gehouden omdat ze er verdacht uitzagen, buitenlands uiterlijk en donkere kleding, van die mensen heb je er niet zo veel in de Vogelwijk.”

Deze quote is afkomstig uit een persbericht van de actie ‘Recht op Bestaan’, die vandaag met het nieuws kwam dat twee van haar uitgeprocedeerde asielzoekers staande zijn gehouden door de politie. Een van hen zit nu vast voor een openstaande boete. De staandehouding gebeurde volgens het bericht dus op basis van raciale kenmerken. In december 2012 besteedde Zembla al aandacht aan deze praktijk in haar uitzending ‘Jacht op de Schoonmaakster’. Volgens een uitspraak van de Raad van State van juli vorig jaar is deze werkwijze verboden.

Zoals Professor Staring, bijzonder hoogleraar Mobiliteit aan de Erasmus Universiteit Rotterdam zegt op de site van Zembla: ‘Je zit natuurlijk al heel snel op het terrein van racisme, discriminatie, ethnic profiling zoals dat genoemd wordt, en dus willekeur ook. Dus je kunt niet zomaar iemand aanhouden op basis van huidskleur.’

In Den Haag kan dat dus schijnbaar wel.

Bronnen:

Tafelvoetbal voor vluchtelingen op de Sportlaan

Vier Irakese vluchtelingen poseren bij de ingang van de Sacramentskerk
Vier Irakese vluchtelingen poseren bij de ingang van de Sacramentskerk aan de Sportlaan

Gastvrijheid komt in soorten en maten. Inwoners van Den Haag die de afgelopen maanden het tentenkamp van de vluchtelingenactie ‘Recht op Bestaan‘ op de Koekamp hebben bezocht hebben waarschijnlijk kennis kunnen maken met de Iraakse gastvrijheid: je kwam hier niet eenvoudig weg zonder thee of koffie aangeboden te krijgen.

De gastvrijheid van de Rijksoverheid en de Gemeente Den Haag kennen wij inmiddels ook. Die houdt niet over, op zijn zachtst gezegd.

In de Vogelwijk gaat het er heel anders aan toe. De Iraakse ongedocumenteerde vluchtelingen die sinds vorig weekend de leegstaande Sacramentskerk in gebruik hebben als tijdelijk onderkomen, kunnen hiervan meepraten. Zij kunnen sinds enkele dagen tafelvoetbal spelen, met dank aan een van hun tijdelijke buren. Ook bracht een gulle man uit Duindorp hen een TV en een aantal films. Enkele buurtbewoners bieden een douche aan of draaien een wasje voor de asielzoekers. Zo laten zij zien dat er ook nog menselijkheid bestaat in dit land en in deze stad. Wellicht een voorbeeld voor onze politici, die zich prettiger lijken te voelen tussen de kille abstracties van hun dossiers.

Haagspraak Bijeenkomst (2)

Cafe Emma

Bijeenkomst voor Haagspraak Medewerkers en Vrienden

A.s. Zondag hebben we weer een Haagspraak Bijeenkomst belegd voor auteurs, toekomstige auteurs en andere vrienden en belangstellenden van Haagspraak. Allen, ook critici, zijn welkom vanaf 14.00 uur op zondag 20 januari 2013 in Café Emma, Regentesseplein 222, Den Haag van 14.00 uur tot ongeveer 17.00 uur.. We beginnen beneden aan de leestafel en verhuizen naar boven als de groep daar te groot voor wordt.

Een paar feiten en feitjes:

  • Opgericht 10-10-2012 om 12.10 uur
  • 23 auteurs.
  • 244 posts en 595 reacties
  • 60 vrienden op onze FaceBook pagina.
  • 40 leden op onze Flickr groep met nu bijna 2.100 foto’s over Den Haag.
  • Meer dan 12.500 page views. Topdag 13 November 2012 met 356 page views.

Verslagje

Ik realiseer mij nu dat we na de aankondiging van onze eerste bijeenkomst hier wel even een verslagje hadden mogen plaatsen. Ik heb mij voorgenomen dat volgende week wel te doen.

Regelmaat?

Indien het bevalt, lijkt het mij een gooed idee om dit eens in de twee maanden te herhalen op wisselende locaties in de toekomst.

Een gekraakte kerk voor ongedocumenteerden

Krakers hebben in Den Haag een leegstaande kerk aan de Sportlaan in gebruik genomen.  Deze kerk is vandaag overgedragen aan de ongedocumenteerden van de actie ‘Recht op Bestaan’. De kerk moet gaan dienen als tijdelijke opvang voor deze groep mensen, die al drie maanden lang protesteren. De eigenaar van de kerk, het Bisdom Rotterdam, is gecontacteerd door de krakers, die aangegeven hebben het pand alleen te zullen gebruiken als tijdelijke opvang voor de vluchtelingen die eerst door Fred Teeven en daarna door de Gemeente Den Haag op straat zijn gezet.

Op 13 december werd het tentenkamp van de uitgeprocedeerde asielzoekers op de Koekamp ontruimd, waarna de mensen uit het kamp opgevangen werden door particulieren. Onder de organisaties die voor tijdelijke opvang zorgde van deze mensen, die, bij gebrek aan medewerking aan opvang van zowel Gemeente als Rijk, op straat zouden belanden, was de gekraakte Piratenbar in Scheveningen.

Schijnbaar is opvang door particulieren in Nederland ook ongewenst. Anders kan de hetze vanuit de VVD-fractie tegen het gebruik van de Piratenbar niet uitgelegd worden. Het pand zou eerst ‘niet brandveilig’ zijn en daarna ‘geen woonbestemming’ hebben en de vluchtelingen moesten hier weg. Constructief meewerken aan een oplossing voor opvang leek van de zijde van de Gemeente Den Haag niet mogelijk.

Nu dus een kerk. De ondersteunende groep ‘Kunstcollectief ten behoeve van een menswaardig bestaan‘ publiceerde enkele uren geleden het volgende bericht op haar Facebook-pagina:

“Krakers hebben een leegstaande kerk aan de Sportlaan in gebruik genomen en vandaag overgedragen aan de vluchtelingen van de Koekamp. De kerk moet gaan dienen als tijdelijke opvang voor de groep uitgeprocedeerde vluchtelingen die drie maanden lang actie voerden in het tentenkamp op de Koekamp in Den Haag. Kunstcollectief ten behoeve van een menswaardig bestaan verklaarde zich al eerder solidair met de tentenkampactie, zie: rechtopbestaan.nl/ondersteunende-groepen. Ook zijn wij solidair met de bezetting van de kerk en met de vluchtelingen die hun actie nu zullen voortgezet vanuit deze kerk en vanuit het nieuw aangemelde tentenkamp.”

De gemeente zal het ongetwijfeld verschrikkelijk vinden. Maar daar waar de overheid faalt, is particulier initiatief soms de oplossing. Wat zal de VVD daar nou op tegen kunnen hebben?