Een verontwaardigde buurvrouw bij het Vluchthuis aan de Sportlaan. Deze kerk biedt onderdak aan vluchtelingen, wiens tentenkamp op de Koekamp in decenber 2012 is ontruimd.
Een verontwaardigde buurvrouw bij het Vluchthuis aan de Sportlaan. Deze kerk biedt onderdak aan vluchtelingen, wiens tentenkamp op de Koekamp in decenber 2012 is ontruimd.
Terwijl ik mij door de vallende sneeuw voort beweeg denk ik nog even terug aan de film die ik van de week in de bioscoop zag.
Anna Karenina.
Inmiddels dik 24uur na het zien van deze film waard hij nog steeds door mijn hoofd.
De film speelt zich af in de high society in Rusland achter in het eind van de 19e eeuw.
Het oorspronkelijk geschreven boek van Tolstoy is waanzinnig boeiend verfilmd.
Anna, een getrouwde Aristocrate met belangrijke functie bekledende man, is van alle gemakken voorzien in haar beduidend rijke leven.
Ruizende jurken, fonkelende sieraden, prachtige huizen…alleen het gemis van haar eeuwig afwezige, alhoewel altijd aanwezige, echtgenoot. Al snel speelt zij met vuur.
Het verhaal van Anna Karenina gaat over vergevingsgezindheid, status, passie, verwoestende liefdes, hartepijnen en zowel alles wat God verboden als geboden heeft.
Vol verwondering en bewondering heb ik naar dit prachtige kostuumdrama zitten kijken. Hoe het ene hoofdstuk, die zich allemaal afspelen op het toneel met bijbehorende decors, overgaat in het volgende en de manier waarop dat zichbaar gemaakt is in deze film, moet ik benoemen als buitengewoon inventief én prachtig!
Geweldige sets, special effects, kostuums en de wervelde hoeveelheid grote namen uit de filmindustrie vormen een bijna 2,5 uur durend spektakel voor oog en hart.
Ik kan mij herinneren dat ik me een paar jaar geleden bedacht:als de generatie van mijn ouders dood gaat zal er zo veel passie en kennis verdwijnen aangaande historie en andere specialismen wat betreft kostuums en
tijdsbeeldaankleding van films. Niets blijkt minder waar. De afgelopen jaren heb ik inmiddels zo veel prachtige films gezien gemaakt door mijn generatie en jonger, ik kan niet wachten op hetgeen nog zal verschijnen.

Den Haag Lange Vijverberg
Een paar dagen geleden liep ik op de LangeVijverberg toen mijn oog viel op een koper bord aan de gevel van de Cornelis Kruseman Stichting. Ik had er nog nooit van gehoord en wist dus ook niet waar de stichting voor stond.
Op het zelfde moment liep een vrouw de treden van het bordes op en maakte aanstalten om het pand te betreden, ik vroeg haar wat de Krusemanstichting was, Ze vertelde dat het een particuliere stichting was die de schilderijen van Kruseman beheerde en dat het op afspraak zelfs te bezichtigen was. Thuis gekomen heb ik even gegoogleloerd en vond wat meer info
————————————————————————————————————————
In de zomer van 1996 besluit mevrouw Ising een stichting op te richten waaraan zij haar vermogen wenst na te laten en welke stichting ten doel zal hebben grotere bekendheid te geven aan het werk van Cornelis Kruseman. Zij treedt in overleg met de Staat der Nederlanden om te bewerkstelligen dat de door haar geschonken portretten in eigendom zullen overgaan aan de nieuw opgerichte stichting. De schilderijen die zij aan de Staat der Nederlanden heeft geschonken verkeren inmiddels in slechte staat en zijn duidelijk aan restauratie toe. De Staat der Nederlanden besluit uiteindelijk de portretten in langdurig bruikleen te verstrekken aan de stichting. Mevrouw Ising komt op 6 oktober 1996 te overlijden.De stichting heeft ten doel binnen Nederland grotere bekendheid te geven aan het werk van de bekende negentiende eeuwse kunstschilder Cornelis Kruseman (1797-1857) en zijn schilderende familieleden.
De collectie van de Cornelis Kruseman-J.M.C. Ising Stichting kan kosteloos worden bezocht door een ieder die geïnteresseerd is in het werk van de negentiende-eeuwse schilder Cornelis Kruseman. Een afspraak voor bezichtiging kan gemaakt worden via de stichting,
Telef. 088-2771035
Voor meer achtergrond informatie kunt u ook even naar de website van de stichting gaan
http://www.cornelis-kruseman.org/index.php/nl/
Bron :Cornelis Kruseman Ising Stichting .Lange Vijverberg 16 Den Haag
Al vroeg aangekondigd vanmorgen: Persconferentie van Dijsselbloem om 8.30 uur. Moest vóór opening van de Beurs gebeuren. De staat heeft alle aandelen en alle achtergestelde leningen van schuldeisers van SNS Reaal genationaliseerd. Verder wordt er hier en daar nog wat geld ingepompt. “We konden niet anders. We konden ons niet permitteren dat de bank om zou vallen”. Mede belasting betalers: Van harte gefeliciteerd: U bent nu mede eigenaar van een zieltogende bank.
Even terug in de tijd: Bouwfonds is na de oorlog opgezet door diverse lagere overheden als NV waarvan de aandelen in handen van die lagere overheden waren, om de wederopbouw te kunnen financieren. Enerzijds om de woningbouwcorporaties leningen te kunnen verschaffen om de bouw van hun woningbouw programma’s snel op gang te krijgen en op gang te houden en anderzijds om het eigen woning bezit extra te kunnen faciliteren door het verstrekken van hypothecaire leningen aan huis eigenaren. In de jaren 90 kwam daarbij financiering van private beleggers in onroerend goed en financiering van projectontwikkeling. Bouwfonds had onder meer de deftige N.V. De Haarlemse Hypotheekbank van het Shell Pensioenfonds overgenomen en deze bank had zich al ontwikkeld tot een wat grotere speler op het gebied van het financieren van onroerend goed. Enerzijds kwam dat omdat in de vastgoed crisis van de jaren 80 de toen grote spelers op het gebied van vastgoed financiering Wetland Utrecht Hypotheekbank en de Friesch Groningse Hypotheekbank al bijna ter ziele waren gegaan, maar door een vangnet van banken onder aanvoering van ING waren gered, maar aan een strenge leiband werden gelegd.
Een van de voorwaarden voor het invoeren van de euro was dat de Nederlandse Staatsschuld niet boven een bepaald maximum mocht komen. Wat werd er bedacht? We gaan de woningbouw corporaties verzelfstandigen! Waarom? De schulden van de woningbouw corporaties werden meegeteld op de balans van Nederland en als de woningbouw corporaties verzelfstandigd zouden worden zouden hun schulden niet meer metellen op de staatsbalans. Dat verzelfstandigen ging niet zonder slag of stoot, want de woningbouw corporaties begonnen te kermen dat ze niet genoeg kapitaal hadden om zelfstandig door het leven te gaan. Sociale woningbouw is immers per definitie gesubsidieerde woningbouw, zeker als de politiek wenst dat de huren zo laag mogelijk blijven. Bedacht werd om aan de woningbouwcorporaties een bruidsschat mee te geven zodat ze wel op eigen benen konden staan. Dat op zich heeft tot allerlei excessen geleid, maar dat is voer voor een paar aparte bespiegelingen.
ABN Amro kwam op een gegeven moment op het idee om een bod uit te brengen op alle aandelen van Bouwfonds. Na wat gesteggel over de hoogte van het bod (een aantal gemeenten lag flink dwars) werd de transactie gedaan. Allerlei gemeentes en provincies erg blij, want ze hadden zo toch maar een appeltje voor de dorst en leuke dingen voor de mensen binnengesleept.
Het toenmalige bestuur van de SNS zag een kans om de eigen bank op te stoten in de vaart der volkeren en nam Bouwfonds Property Finance tegen een, achteraf gezien, veel te hoge prijs over van ABN Amro. Hoe het ABN Amro is verlopen weten we allemaal.
We weten inmiddels ook dat er in en rond Bouwfonds een paar flinke schandalen naar buiten zijn gekomen variërend van graaiende en corrupte bestuurder, oplichting van pensioenfondsen tot banden met de onderwereld. Uit diverse krantenberichten kun je opmaken dat ook nadat de naam werd gewijzigd in SNS Property Finance dit soort praktijken nog gewoon doorgingen. En dan weten we nog niet wat er niet naar buiten gekomen is.
Ik hoop oprecht dat Dijsselbloem naast vervanging van de top van SNS Reaal nu ook eens grondig met de stofkam door de top van SNS Property Finance gaat. Ik denk dat daar voldoende stof ligt voor een prachtige nieuwe Soap van een Parlementaire Enquête.
Ik stuitte op het blog van Ruud de Wit, dat in een paar artikelen nog wat verdieping en verheldering biedt voor de geïnteresseerden:
We kopen alle scheerspullen in Den Haag en omgeving op!
Geknevelde Willem Alexander
WA met baard in Marine outfitje
Vers Baardje
Kijk dat is dan toch weer ff ludiek: Gisteren is een creatieve geest met een FaceBook pagina Zonder Baard Geen Koning gestart…is dat hier en daar door de media opgepakt… en zijn er in één dag meer dan 20,000 FB likes verzameld:
Willem-Alexander heeft nog 90 dagen de tijd een mooie baard voor zijn inhuldiging te kweken. En dan:
Zijn we er over 15 jaar aan gewend.