Wie Hep de Grautstuh?

Zo maar een rijtje gevels van woningen aan de Haagse Vaillantlaan. Gecreëerd door een buitenlandse architect, dacht ik. Bij wat meer nadenken dacht ik aan de Portugees Alvaro de Siza.. Qua periode zat ik goed, want hij ontwierp de gebouwen Punt en Komma aan de Parallelweg. Zie bijvoorbeeld dit verhaal erover in Archined.

De laan ziet er zeker beter uit dan toen hier nog afbraakwoningen stonden….Heel erg verpauperde Haagse bouw, maar mogelijk achteraf gezien wel jammer dat het niet gerestaureerd is…

Hee Wikipedia zegt dat het masterplan van Jo Coenen was….das geen buitenlander, nou ja hij woont wel in Maastricht…., maar niet zoiets als Winny Maas uit Rotjeknor die ons een wolkenkrabber Haagse Bos wil aansmeren…Jo maakte voor de Vaillantlaan een bouwdoos met voorgeschreven elementen die andere architecten zouden moeten gebruiken. 4 Bouwlagen en een gelijke hoogte langs de hele laan, niet veel hoger dan er was, maakt het redelijk te beheersen qua wind en daardoor aangenaam.

De Schotelantennes zijn al vanaf het begin een doorn in het oog van de Gemeente (en vermoedelijk de architect, maar wat doen we eraan?

Ik begrijp nu ook weer wat beter hoe Coenen bij dat Spuiplein Plan betrokken raakte….

10/10/2017 – De Loper Uit! – Haagspraak 5 jaar

Om te beginnen weinig te melden, maar ik pers er hier nog wel wat uit. Wellicht met horten en stoten. Eerst maar het tijdstip van deze post vastleggen op de juiste geboortetijd: 10.10.12.12.10.: Met blijdschap geven wij u kennis van de geboorte van Haagspraak

We vieren het dit jaar wat minder luidruchtig, omdat er morgen alweer een opuh koffie is bij Van Beek, waar een aantal van onze publicisten toch al bijeen is. Een aantal heeft vandaag andere besognes. mogelijk prikken we morgen een stukje appeltaart met slagroom bij de koffie om het lustrum een beetje te vieren.

Wat Statistieken:

 

Gemeente Den Haag verplaatst alsnog Berlage beeld

samengestelde foto oude en nieuwe situatie

Na drie jaar ruziën werd op 4-7-2017 het Berlage beeld op de kop van de Mient nabij de Valkenboskade geplaatst,

Beeld zoals het geplaatst is op 4-7-2010 in de as van het slootje

Een tijd geleden fietste ik richting de Mient en tot mijn stomme verbazing zag ik dat het Berlagebeeld alsnog is verplaatst. beetje vreemde beslissing van welstandscommissie en de gemeenteraad om hun zin door te drijven en alsnog het beeld naar de zijlijn te verplaatsen.
—————————————————————–
Weigering gemeente Den Haag om beeld in het kader van 100 jaar Berlage te plaatsen
Zitting over de weigering door het college van burgemeester en wethouders van Den Haag om een vergunning te verlenen voor het plaatsen van een beeld op de kop van de Mient nabij de Valkenboskade in Den Haag. Stichting Wijkberaad Heesterbuurt had het gemeentebestuur om de vergunning gevraagd. Zij wil op die locatie het beeld ‘de Boeken van Berlage’ plaatsen. Dit beeld is door een Haagse kunstenaar ontworpen in het kader van 100 jaar Berlage en 100 jaar Heesterbuurt. De kunstenaar heeft het aan de buurt geschonken. Het gemeentebestuur heeft het advies van de welstandscommissie gevolgd. Volgens de commissie is het beeld op die locatie een verstoring van de zogenoemde monumentale as van de Mient en de overgang naar de Valkenboskade. Deze as moet volgens de welstandscommissie vrij blijven van objecten. De Stichting Wijkberaad Heesterbuurt is het niet eens met het besluit van het gemeentebestuur en kwam eerder in beroep bij de rechtbank Den Haag. Die verklaarde haar beroep in december 2015 ongegrond. De stichting laat het er niet bij zitten en komt in hoger beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Volgens de stichting heeft zij goed nagedacht over een geschikte plek voor het beeld. Zij bestrijdt de visie van de welstandscommissie. Het beeldje steekt volgens de stichting minder dan een meter boven het maaiveld uit en is maar 50 centimeter breed. (zaaknummer 201509407/1)
Tekstbron Raad van state
www.raadvanstate.nl/pers/persagenda.html?date=2016-10-21&…

Haagse raad blokkeert verkoop Eneco-aandelen

De Haagse Stadspartij is verheugd dat de Haagse gemeenteraad heeft besloten om de aandelen in energiebedrijf Eneco niet te gaan verkopen. Het publieke belang van Eneco is voor de Haagse Stadspartij te groot om zo maar te verkopen. Eneco heeft 142.000 Haagse cliënten en is daardoor onmisbaar bij de grote energie- en duurzaamheidstransitie waar we voor staan. Ook in het belang van de werkgelegenheid vindt de Haagse Stadspartij het goed dat de aandelen niet verkocht worden. Raadslid Joeri Oudshoorn van de Haagse Stadspartij: “We hebben te weinig garanties gekregen dat Eneco bij een verkoop in goede handen blijft. De aandelen dreigden aan de hoogste bieder verkocht te worden en er waren geen garanties dat Eneco een duurzaam bedrijf blijft. Ook bleef volstrekt onduidelijk wat er met de opbrengst van de aandelenverkoop gaat gebeuren en verliezen we mogelijk de zeggenschap over de warmtenetten van Eneco”. Een krappe meerderheid stemde uiteindelijk tegen het verkoopbesluit van wethouder Tom de Bruin (D66).

De aandelen van Eneco zijn in handen van een groot aantal gemeenten. Den Haag heeft 16,55 % van de aandelen in bezit. Den Haag is de eerste grote gemeente die heeft besloten om niet te verkopen. Joeri Oudshoorn: “Den Haag heeft de tunnelvisie waarin verkoop aan de hoogste bieder centraal stond verlaten. Nu kunnen we gaan werken aan waar het echt om gaat: de transitie naar écht duurzame energie. Niet door verkoop, maar door onze rol als aandeelhouder nu echt inhoud te gaan geven. Hopelijk gaan ook de andere gemeenten deze lijn kiezen en blijft Eneco in publieke handen.”