America’s Cup

Jaren geleden deed ik al eens een beroep op de minister president en de burgemeesters van onze 3 grote steden om de America’s Cup, naar mijn mening het grootste zeilevenement, naar Nederland te halen op mijn blog: Happy Hotelier Wat volgde was een oorverdovende stilte en er gebeurde niets. Helemaal Niets. Totdat de haven van Scheveningen een stopplaats werd voor de Volvo Ocean Race en volgend jaar zelfs de finaleplaats voor de Volvo Ocean race is geworden.

Nix leuker dan op FB life te zien dat je midden op de Atlantic helemaal nix ziet van waar je mee bezig bent. Bijna 30 knoop snelheid (= meer dan 60 km/uur) en alleen maar druppels die tegen je aan striemen en schuimend zeeschuim…en dan toch de goede moed er in houden en hopelijk volgend jaar veilig hier in Scheveningen finishen.
Da’s Mooi!

Update. Niet iedereen die deze post las, begreep dat het een verhuld compliment voor de Gemeente den Haag is en een stille hoop dat het een erkenning van het gelijk van een enzame blogger is.

Het Beeldenkerkhof van P. Struycken

Vanmiddag, op mijn fietstocht langs de rafelranden van de stad, ergens langs de spoorlijn op een terrein waar vroeger uitsluitend autosloperijen gevestigd waren vond ik een zes of zevental (afgedankte?) sokkels uit de beeldengalerij.

Schermafbeelding 2017-10-30 om 10.12.10

Den Haag kent een “Sokkelplan”, toen die term helemaal ingeburgerd was moest het Sokkelplan ineens “Beeldengalerij” gaan heten, maar dit terzijde. Ik hou het gewoon op Sokkelplan.

In de binnenstad staan 40 sokkels opgesteld met daarop actuele kunst in opdracht gemaakt. Ik vind dit een heel mooi plan en geniet altijd van de bijzondere beelden die te vinden zijn in de Grote Marktstraat, op het Spui en ook naast het stadhuis op de Kalvermarkt. Regelmatig verhuizen zij naar een andere plek, maar altijd binnen de daarvoor bestemde ruimte.

Een tijdje terug waren alle 40 sokkels geplaatst, het plan was voltooid. Toch bleven er af en toe nieuwe beelden komen. Ik had er nog niet over wakker gelegen of over nagedacht maar… wordt het plan uitgebreid? Worden het er nu 50 of 60? Zou natuurlijk zomaar kunnen. Maar als het bij 40 blijft en er komt jaarlijks een nieuw beeld bij wat gebeurt er dan met de beelden die daar niet meer te vinden zijn. Gaan die beelden terug naar de kunstenaar, krijgen ze een andere bestemming? Weet de kunstenaar hier van en gaat hij hiermee akkoord?

Allemaal vragen die een bezorgde Hagenaar kan hebben over zaken die met gemeenschapsgeld zijn betaald.

Schermafbeelding 2017-10-30 om 10.11.48
De Beeldengalerij in Den Haag is bedacht en ontworpen door P. Struycken. Door het permanente karakter en de jaarlijkse nieuwe opdrachten is het een unieke vorm van kunst in de openbare ruimte: het laat een dwarsdoorsnede zien van de Nederlandse beeldhouwkunst. Conservator van De Beeldengalerij is André Kruysen, projectleider vanuit Stroom is Vincent de Boer, adviseur en begeleider kunst in de openbare ruimte. (bron: Website Stroom)

 

 

De Meeuw

De Meeuw

DE MEEUW

Tussen de hemel en de zee
Volgde ik het zweven van een meeuw,
Hoe hel zij steeg, dan nederglee,
Een zonnevonk, een vlokje sneeuw.

En dacht, genesteld tegen het duin,
Waar ik dit spel zat aan te zien:
Als ik de meeuw vanaf deez’ kruin,
Bespiedt een engel míj misschien.

Dat duiken in het zilte leed,
Dat klimmen in een feest van glans,
De blanke veedren van mijn kleed,
Waarin ik tijg ten levensdans,

En volgt mijn vleugelslag beneê
De steilte van zijn veilge troon,
Tussen de hemel en de zee,
Terwijl hij mompelt: zie , hoe schoon!

van Aart van der Leeuw

via Gedichten.nl

Geen Fietsen, wel Fietsbeesten

 

Ineens stonden ze er in de Grote marktstraat. Fietsbeesten met koeiebellen als aandachttrekkers. Waar normaal Melker matjes, pardon Melker Maatjes, de fiets dienst uitmaken op de Grote Marktstraat in Den Haag (tot en met electro ophaal karretje en al om de fietsbekeuring slachtoffers van hun fiets te ontdoen), liep er ineens een aantal fietsbeesten met uit de taal af te leiden Belgische dierentemmers over de Grote Marktstraat.

Kijken en genieten, net zoals de kids en hun ouders deden op deze mooie herfstdag…in de herfstvakantie.

En let vooral op de fietshelmen…..

Goed dat er politie is

agent

Bij bushalte 25 op de Prinsegracht stond een moeder met kind bij de halte te wachten, het kind was gekleed in een politie uniform. met alles erop en eraan.
Twee surveillanten van bureau Jan Hendrikstraat zagen het kind en gingen een praatje maken zo  bezorgde zo dit jongetje de dag van z’n leven.