Genieten op de Veluwe

Genieten op de Veluwe

Dom Taalgebruik

Mijn oog valt op bovenstaand artikeltje op RTL Nieuws.

Het begint al met het sub hoofdje.”Bestuurder vloog uit de bocht”. Ik denk dan “vloog ie zijn auto uit dan?”

Vervolgens de kop zelve: “Automobilist dood na val van fly-over Rotterdam”. Ik denk dan: “Uit de auto gevlogen en dan van de fly-over gevallen?”

Het is veel simpeler: Bestuurder overlijdt nadat hij met zijn auto uit de bocht vliegt op het Kleinpolder plein in Rotterdam.

Maar dit zal wel weer te lang zijn voor de aan de kop toegemeten ruimte in hun schrijf systeem.

Een verschrikkelijk ongeluk. Ik ken de bocht. Heb hem vele malen genomen. Hij is nooit correct aangelegd, want de straal van de bocht verkleint naarmate je verder in de bocht terecht komt. Hij is dus eigenlijk doodeng.

En dan komt de uitsmijter. Een op de lezer toegesneden advertentie: Genieten op, jawel, de Schele Berg op de Veluwe…..De kans is groot dat wanneer u het artikeltje aanklikt er een andere advertentie staat. Advertenties kunnen met cookies op de lezer worden toegesneden.

Ik signaleer het maar even omdat we op Haagspraak wat met taal hebben. Taal en techniek in dit geval: Een aberratie. Een dubbel verschrikkelijke samenloop.

Moge de automobilist in vrede rusten.

Auteur: Happy Hotelier

Ex hotelier, blogger Happy Hotelier, Chair Blog and Haagspraak

7 thoughts on “Genieten op de Veluwe”

  1. Bij de commerciëlen staat het belang van de adverteerder altijd voorop. En ja, taalgebruik, als we daarop gaan letten moeten we echt een aparte rubriek “taalgebruik” gaan opnemen opdat alle stommiteiten bij elkaar gezet kunnen worden.

    1. Heb het ingevuld voor je en je verbetering weggehaald. Gek dat je alleen als auteur van de post of als admin andermans commentaar kunt wijzigen hier op WordPress en dat je niet je eigen commentaar op andermans post kunt wijzigen….
      Tja en aparte rubriek? Lijkt mij wat overdreven. Ik ben bang dat we die dan met zijn allen gaan overbevolken in onze haast om hier wat te publiceren 😉

  2. Zo’n advertentiecombinatie als in dit RTL-geval wordt nogal persoonlijk geserveerd door de serviele servers van Google, oftewel gepersonaliseerd. Een en ander ziet hoogstwaarschijnlijk een andere advertentie. Een rubriek over taalgebruik zou overigens geen kwaad kunnen. In een artikel dat dat benoemt meer dan een handvol verschrijvingen en fouten maken is, waarschijnlijk zonder serieus teruglezen, ongehoord.
    Dit, Haagspraak, kan beter.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s