Tja, ik kan het niet nalaten daar een woordgrapje over te maken. Joris Wijsmuller in bed mat actrice Pauline ten Böhmer.
Deze foto werd meegestuurd met een bericht van de Shoot Me organisatie die eigenlijk tegenwoordig door het leven gaat als Voyage Fantastique.
Aantstaande donderdag, vrijdag en zaterdag, 9-11 oktober 2014, is er weer zo’n fantastische filmzoektocht in de Haagse binnenstad. Leuk dat Joris daar reclame voor maakt.
Voor een impressie van de vorige nogal natte editie een videootje:
Afgelopen dinsdag was het de laatste dinsdag in september en zoals iedereen weet vindt dan de troonrede plaats van de Bitcoinkoning. Dit jaar werd deze gehouden in The Barbershop & Co. aan de Torenstraat te Den Haag.
De troonrede verliep in een prettige, chaotische sfeer, met een koning gehuld in een mantel die verdacht veel leek op het soort reddingsdeken dat bij elke sportzaak te koop is. De belangrijkste boodschap van deze koning was dan ook: ‘wees uw eigen koning, wees uw eigen bankier.’ Een boodschap die past bij een decentrale munt, waarmee betalingen via een peer2peer systeem worden afgehandeld, zonder ‘middle man’.
Ancilla Tilia
De Bitcoinboulevard leek een goede slag te hebben geslagen met voormalig fetishmodel Ancilla Tilia, tegenwoordig vooral bekend als privacy- en internetactiviste voor Bits of Freedom, als woordvoerder voor het evenement.
Op de laatste maandag van september gaf zij echter in en schrijven aan de organisatie aan niet achter de te onthullen ‘Robocoin’ ATM te staan.
Deze pinmachine voor Bitcoins heeft namelijk een biometrische scanner. Het idee achter zo’n scanner is dat grote, anonieme transacties in Bitcoin zo naar een persoon herleid zouden kunnen worden. Een opvallende keuze, aangezien alle transacties in Bitcoin en de bijbehorende adressen al publiek zichtbaar zijn, bijvoorbeeld via een website als http://blockchain.info/. Het apparaat wekt de indruk dat haar bouwers bang zijn voor overregulering door niet-begrijpende overheden. Roomser proberen te zijn dan de Paus is dan een van de mogelijke tactieken om dit gevaar het hoofd te bieden.
Zowel voor Bits of Freedom als voor de Piratenpartij is het opslaan van biometrische gegevens op zijn zachtst gezegd een zeer gevoelig onderwerp. Niet vreemd dus dat een eerdere publicatie over het event van piratenpartij.nl werd gehaald.
Op het evenement zelf vertelde een medewerker van de Bitcoinboulevard dat ze de bezwaren begrepen, maar enigszins gekrenkt waren door de suggestie dat ze de scanner bewust verzwegen zouden hebben voor Ancilla en de Piratenpartij. Hij gaf aan dat Bitcoin Boulevard er ‘eenvoudig niet aan had gedacht. We waren hier een beetje naief in.’
De Robocoin ATM bleek overigens ook zonder biometrische scanner te kunnen functioneren. Bij het bewuste apparaat in The Barbershop & Co. had zelfs nog niemand de scanner succesvol kunnen opstarten.
Geen TV West, wel RT
De media-aandacht voor het evenement viel op het oog wat tegen, zelfs TV West had het laten afweten. Maar wacht, wie waren er wel? RT, in een nog niet zo grijs verleden Russia Today geheten, een zender die gericht was op Russen in het buitenland, vertegenwoordigt RT nu een media-imperium dat met 32 satellieten tot 644 miljoen mensen bereikt. In tegenstelling tot TV West hadden zij de moeite genomen om een paar mensen te sturen, vanuit Berlijn.
TodaysArt 2014 verhuisde van centrum Den Haag naar Scheveningen Haven gebied Zuiderstrand(theater), de Vloek en Surfdorp F.A.S.T. Norfolk Playground werd Container Village waar muziekmakers elkaar in Session Views ontmoetten. De gedachte Workshop Reason werd toch beter een live optreden vond Marco Raaphorst van Melodiefabriek.
Op een groot scherm konden bezoekers zien hoe hij van helemaal niets een flinke sound opbouwt. Haagspraak was erbij, wakker geschud een paar dagen eerder door de enorme vuurwerkexplosies die de kwade geesten moesten verjagen.
Prachtige Septembermorgen. Aan de overkant worden al een paar bomen een beetje geel. we zitten genoeglijk te keuvelen tijdewns de Opuh Koffie en dan verschijnt uit het niets Drummer Boy:
6/7 september 2014: Manifestatie en open dag voor het behoud van vrijplaats De Vloek
De gemeente Den Haag wil vrijplaats De Vloek in januari 2015 ontruimen en slopen omdat er een zeilcentrum moet komen. Plek voor Topzeilsport is er in de haven echter al genoeg maar toch moet De Vloek wijken voor het zoveelste prestige project waar niemand op zit te wachten. De Vloek moet blijven!
De campagne voor het behoud van De Vloek werd op 7 augustus afgetrapt met de actiekraak van De Pier. Nu organiseert vrijplaats De Vloek op zaterdag 6 september 2014 vanaf 13:00 een manifestatie op het Spuiplein in het centrum van Den Haag. De dag erna, zondag 7 september, opent de vrijplaats haar deuren voor een open dag. De open dag begint om 14:00.
Het programma van beide dagen zal een greep zijn uit de activiteiten die zich in de Vloekplaatsvinden. Er zullen optredens en workshops zijn, kunstenaars die hun werkplaats in De Vloek hebben zullen werk exposeren en biologisch-veganistisch restaurant Water en Brood kookt een maaltijd. Het volledige programma volgt spoedig, houd hiervoor de website en Facebook van De Vloek in de gaten.
De Vloek werd 12 jaar geleden gekraakt en is uitgegroeid tot een onmisbare plek in de haven van Scheveningen waar allerlei non-profit initiatieven zich hebben kunnen ontwikkelen. Zo geeft de Vloek ruimte aan het biologisch-veganistisch restaurant “Water en Brood”, de concertzaal “de Piratenbar”, vele werkplaatsen, ateliers, woonruimtes en oefenruimtes voor bands. Alle dingen die gebeuren in de Vloek zijn opgezet en worden draaiende gehouden zonder subsidie en het pand wordt in eigen beheer gerund. Wekelijks komen honderden mensen af op de activiteiten van de Vloek.
Een nieuw Topzeilcentrum is het zoveelste vastgoed- en prestigeproject in de haven waar niemand op zit te wachten. Al jarenlang probeert de gemeente de Scheveningse haven te veranderen in een lustoord voor zeilers en yuppen. Veel bedrijvigheid zoals scheepswerven, die de haven maakte tot wat het was, hebben plaats moeten maken voor dure appartementen, kantoorruimte en een Nautisch Centrum waar geen enkele Scheveninger zich nog thuis voelt.
Momenteel is het zeilcentrum gevestigd in het Nautisch Centrum tegenover De Vloek. Het Nautisch Centrum wat speciaal voor zeilsport is gebouwd, is in 2006 opgeleverd, maar staat al jaren voornamelijk leeg. Ook veel andere gebouwen in het gebied staan leeg. Ruimte voor de zeilsport is er dus genoeg. Nog meer nieuwbouw is onzinnig en betekent dat de vrijplaats hoogstwaarschijnlijk moet verdwijnen voor nog meer leegstand.
In plaats van de waarde van De Vloek in te zien, lijkt de gemeente slechts geïnteresseerd is in het geld dat de grond oplevert. Wij zijn van mening dat de gemeente zich zou moeten bezig houden met wat de mensen in Den Haag belangrijk vinden en wat goed is voor de stad. Naast ruimte voor de zeilsport zou er in dit deel van Scheveningen Haven ook ruimte voor een plek als De Vloek moeten zijn. Voor duizenden mensen is de Vloek een belangrijke en onmisbare plek.
Strijd mee voor het behoud van De Vloek en kom naar de open dag en de manifestatie en teken de petitie!