De Toren van Oud

Op 21 augustus 2018 fietste ik naar het congresgebouw, omdat ik uit een ooghoek had gezien dat ze de toren van Oud aan het ontmantelen zijn.

En passant zag ik een verzameling journaille bij de ingang van het Catshuis staan. Later bleek dat het de “Heidag” van het kabinet was waarbij ze in vrijetijdskleding op het grasveld van het Catshuis mochten ravotten en roeptoeteren dat ze vooral de dividendbelasting gingen afschaffen…..

Terug naar de toren van Oud:

De Toren van Oud naast het Congresgebouw was van aanvang af al een gebouw met problemen. Gebouwd rond een betonnen kern met schoorstenen en liften en een wenteltrap vormde het driehoekige gebouw een tijdje de hoogste eerste echt wolkenkrabber van Den Haag. Het was gebouwd als hotel, maar ernaast stond al een levensgroot hotel, dus het was niet goed te exploiteren. Tussendoor is het ook omgebouwd als kantoor. En nu? Nu wordt het weer een hotel. Vanaf 2010 stond het leeg. Jaren geleden toen ik Haagsche Suites exploiteerde suggereerde iemand, ik weet niet meer wie, of de Toren van Oud niet een project voor mij was om als tweede Haagsche Suites te exploiteren, maar mijn antwoord was dat ik daar niet kapitaalkrachtig genoeg voor was. Het had me wel leuk geleken.

Nu wordt het gebouw “Onzichtbaar” geheel gerenoveerd. De gevel die 3 zijden van 16 meter breed heeft gaat 10% vergroot worden en de toren wordt ook 10 % hoger. De uitstraling blijft wel hetzelfde: Het blauw van de zee door het spiegelend glas en het geel van de gemetselde borstwering blijven. Ik ben benieuwd.

Gisteren fietste ik er weer langs en waren alle oude borstweringen op een na verwijderd…Of is dit al een nieuwe borstwering? Dan zie je er inderdaad niet veel van:

_DSC0390

Wikipedia er over.

Architectenweb schreef erover.

Archipel Ontwerpers er over, en

Bos Hofman Architectencombinatie er over.

Nieuws brengen schijnt lastig te zijn

Plein 1813 voormalige villa Luns

De misvattingen omtrent de nieuw te vestigen Israëlische ambassade op Plein 1813 zijn knullig en slecht te noemen.

Het AD schrijft:
De ambassade van Israël verhuist volgend jaar naar het oude ‘huis van Luns’, de statige witte villa op Plein 1813. Israël kocht het statige pand op Plein 1813 van het Rijksvastgoedbedrijf.

Even kijken bij het Rijksvastgoedbedrijf had de juiste info opgeleverd zie info onderaan en onderstaande foto

Toekomstige Israëlische Ambassade Plein 1813

Grappig om te merken dat omroepen en dagbladen in de haast om nieuws te brengen verkeerde info verspreiden.

Zo meldde Den HaagFM:

In de villa zat eerder het Ministerie van Algemene Zaken. Minister van Buitenlandse Zaken Joseph Luns woonde van 1952 tot 1971 in het gebouw.

Aldus Den HaagFM ‘Altijd op de hoogte van al het Haagse nieuws.’

Het Rijksvastgoedbedrijf laat de enige en juiste villa zien op:
https://www.biedboek.nl/nl/realestate/view/38/plein-1813-45-te-den-haag

Tekstbronnen -urls Den HaagFM  Biedboek en het AD

Noordeinde wat flik je me nou?

Wel met de auto door de straat maar niet met de fiets.
Winkeliers in het Noordeinde plaatsen eigenhandig borden met de tekst “winkels open dan lopen” ze willen fietsers uit het Noordeinde verbannen .
———————————————————————
Bericht van de gemeente: Fietsers krijgen meer ruimte en het voetgangersgebied wordt breder ingericht.
Het is de bedoeling om de fietsroute en het stallen van fietsen te verbeteren.
Als winkeliers een bord mogen plaatsen met winkels open fietsers lopen dan graag een aanvulling namens de fietsers:
wel kijken niet kopen gewoon doorlopen

Yolocaust – De Gedachtenpolitie

Ik word er soms zo moe van. Nu doet er weer een overigens belegen videootje de ronde op FB waarin een Duitse acteur zich druk gemaakt heeft over al degenen die poseren voor fotootjes in op en bij het Holocaust monument in Berlijn. Het is een zeer indrukwekkend monument waarbij rij na rij zware betonnen pijlers als een verzameling te dicht bij elkaar geplaatste grafzerken op een geaccidenteerd terrein naast de nieuwe Amerikaanse ambassade staan.

Dit is het filmpje:

Hier is dezelfde man aan het klagen over het toeristen gedrag in Auswitch.

Wanneer ik als toerist een andere stad bezoek ga ik graag een kerk of kathedraal in om met afgrijzen te bekijken hoeveel pracht en praal het geloof van de parochianen weer bij elkaar gesprokkeld heeft. Ik maak daar ook foto’s en realiseer mij dat ik loop over de overblijfselen van belangrijke mensen die er in hun tijd (beter nog: na hun tijd) werden begraven. Ik maak daar foto’s vooral om het bezoek aan de hand van de foto’s te kunnen herbeleven. Ook wel eens een selfie. Is dat oneerbiedig naar de kardinaals die er begraven liggen? Ik vind van niet.

Ooit bezocht ik eens de grote begraafplaats Pere Lachaise in Parijs waar onder andere Jim Morrison, de zanger van the Doors begraven ligt. Heeft u wel eens gezien wat de fans allemaal met zo’n graf uithalen? Afgelebberd gekust, aangehaald en afgeveegd.

Ik heb het Joden monument in Berlijn ook bezocht en er veel foto’s van gemaakt. De non en de tuinman hierboven zijn daar voorbeelden van. Als de makers van het monument of Berlijn geen interactie met het monument zouden willen toestaan, dan moeten ze maar een hek eromheen zetten.

Kort en goed vind ik dat iedereen selfies moet kunnen maken op in en bij het monument. Dat hoeft niet perse oneerbiedig te zijn. Dat is een manier van beleven en herbeleven van het moment van deze tijd.

Tot slot: Het is ook goed dat iemand de mensen die selfies maken confronteert met hoe anderen daar tegenaan kunnen kijken. Veel van de gefotografeerden uit het filmpje hebben hun excuus aangeboden en de betrokken foto’s van social media afgehaald…..

Net zo goed als mensen zich aangesproken kunnen volgend door mensen die selfies maken kunnen mensen die elkaar kussen in Auswitsch zich aangesproken voelen door mensen die daar wat van zeggen. Vrijheid blijheid. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het type mens dat achter zijn computer ach en wee roept over selfies, hetzelfde type mens is dat in de oorlog wegkeek van wat er met Joden gebeurde….de man erkent zelve dat hij niets durfde te zeggen. Als je het ergens niet eens bent, heb ik geleerd er wat van te zeggen….

Schollenpop 2018

Interniek's avatars t a d s f l i t s e n - digitaal geweten van een stad

Je ziet de flyers en aanplakbiljetten van Schollenpop wel maar vergeet dan dat het nog moet komen. Aanstaande zaterdag 25 augustus 2018 is het weer zover. Dan treden vanaf 13.00 uur de volgende groepen op.

En zoals elk popfestival heeft ook Schollenpop een main stage en een side stage vooral prettig dat hiermee de opbouw van de volgende groep wordt gevuld.

Meer informatie op de website

View original post