De NS is de weg kwijt, net als de reiziger die op Centraal vergeefs naar een bord met vertrektijden zoekt.
De NS heeft weinig nodig om zijn reputatie als compleet faalbedrijf waar te maken. De ene dag zijn ze ‘redelijk tevreden’ als in een deel van het land lichte sneeuwval het treinverkeer helemaal platlegt, de andere dag is de dienstregeling weer aangepast om de gebruikelijke werkzaamheden aan het spoor op te vangen.
Pakt men een keer uit, bijvoorbeeld met een groot bord, zoals dat de hal van Den Haag CS past, dan blijkt dit bord een reclamescherm. Reizigers die tegen dit pontificaal in de hal geplaatste ding aanlopen, moeten vervolgens goed zoeken om ergens een door kolommen aan het zicht onttrokken bord met treintijden te vinden.
Extra reclameinkomsten zijn voor de spoorwegen schijnbaar belangrijker dan het verlenen van service aan haar reizigers.
Ik was aanvankelijk ook heel blij met dit bord, maar toen bleek waar het voor bedoeld was, nl uitsluitend reclame, was de blijheid al snel over. De NS doet echt haar uiterste best om het de reiziger zo moeilijk mogelijk te maken. Op het NOS-journaal hoorde ik een woordvoerster als argument voor het niet rijden vanwege sneeuw zeggen “ja, ons materiaal ligt natuurlijk wel BUITEN”. Alsof in Rusland, Zweden en Duitsland (om maar een paar willekeurige landen te noemen waar het ook wel eens sneeuwt) alle rails “binnen” liggen.
Klaag al jaren over de Ipadmonitoren waarop je de treinen kunt volgen mijn TV in de huiskamer is groter