13 bruggen voor lange meiden

De 13-bruggentocht

Chris Schram van Stichting de Willemsvaart heeft een droom: deze bestaat eruit dat het grootste deel van de bruggen in Den Haag weer geschikt wordt voor schepen tot 2.30m hoogte om onderdoor te varen. Om hier aandacht aan te schenken, was een delegatie van Haagse raadsleden, bloggers en andere liefhebbers gisteren uitgenodigd door de Haagse samenwerkende rondvaartorganisaties voor een rondvaart door de Haagse grachten.

Varen richting het Zieken
Varen richting het Zieken

De tocht ging onder meer dan 13 bruggen door, vanaf het Zieken, rondom het centrum, tot aan de gasfabriek, om uiteindelijk bij de Noordwal weer huiswaarts te keren. Om dit mogelijk te maken werden vescheidene hef- en ophaalbruggen geopend die anders meestal gesloten zijn. Het moge dan ook duidelijk zijn, dat de beide rondvaartboten ook vanaf de wal goed gezien werden. Er werd vrolijk over en weer gezwaaid.

De tocht had nog verder kunnen gaan, langs Paleis Noordeinde, ware het niet dat zich hier een monumentale draaibrug over de Noord Westsingelgracht bevindt die in de jaren ‘80 is vastgezet. Dit is indertijd gedaan omdat de kade verzakt was en de brug hierdoor klem kwam te zitten. Het vastzetten van de brug was goedkoper dan het rechten van de kade. Wellicht dat ergens in de nabije toekomst dit stukje cultureel erfgoed weer in ere hersteld wordt. Dit zou veel kansen bieden voor de Haagse pleziervaart en voor rondvaarten op de grachten.

wijn en hapjes op de rondvaartboot
Gezelligheid op de gracht

Dit mocht tijdens de tocht van vrijdag de pret echter niet drukken. Het is altijd een plezier om de stad vanaf het water te zien en te luisteren naar de vele verhalen die Chris kent over de panden en de straten aan de wal. Ook de notabelen genoten hier zichtbaar van. Het is te hopen dat de aanwezige raadsleden niet teveel wijn gedronken hebben. Dan bestaat de kans dat zij met ons mee zullen denken over manieren om de bevaarbaarheid van onze stad te verbeteren.

Lange meiden

Dan blijft er nog een vraag over: waar komt die maat van 2.30m vandaan?

2.30m is de hoogtemaat van de vaste bruggen over de Haagse grachten. De ophaalbruggen en de enkele hefbrug zijn meestal lager en moeten opengezet worden als er een wat hogere boot langskomt. Bij een minimale hoogte van 2.30 voor alle bruggen zou de stad veel toegankelijker zijn voor de Haagse boten.

Om hier aandacht aan te schenken organiseerde Chris Schram een wedstrijd tussen de lange meiden van Den Haag. Meiden van 12 tot 20 jaar, langer dan 1.90m, mochten hieraan meedoen. In een ideaal Den Haag zouden deze meiden rechtop staand door de grachten van Den Haag gevaren kunnen worden. Dat dit vrijdag niet lukte was niet enkel debet aan de Haagse bruggen, ook de tijd werkte niet mee. Gezien de koude buiten was dit misschien maar goed ook. Geen van de aanwezigen had wat te klagen, met een drankje erbij aan de wal.

Lange meiden Ilse (l) en Sanne (r)
Lange meiden Iris (l) en Lotte (r)

Dat de opkomst van de wedstrijd niet bijzonder hoog was, mocht de pret niet drukken. Winnares Iris (1.94m) mag in April met haar hele klas op stap. In combinatie met de Willemsvaart bieden Panorama Mesdag, Chalet Ten Bosch en de Imker Vereniging Den Haag hen dan een gezellige dag uit aan. Samen met Lotte (1.91m), winnares van de tweede prijs mag zij binnenkort voor 200 Euro aan lange meidenboodschappen doen bij All About Eve. Dit ter viering van het 200-jarig bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden in 2013.

Auteur: edwin ijsman

Idealist met een kwinkslag | Schrijft | Fotografeert | Ontwerpt | Onderzoekt | Voorliefde voor nutteloze dingen | Twitter: @edwinijsman

8 gedachten over “13 bruggen voor lange meiden”

  1. Na het weer draaibaar maken van de Enthovenbrug (Noordwal Veenkade) wordt de helft van het Haagse (Singel)Grachtenstelsel bereikbaar voor alle mogelijke schepen tot 230 hoog. Het idee vand de lange dames heeft te maken met de Staande Mastenroute die op doorgaande vaarwegen in Nederland geldt, Die is sinds 1844 niet meer van toepassing in Den Haag, maar bij het draaibaar maken van de Enthoven brug kan ook Sinterklaas rechtop staand met de mijter op zijn hoofd vanuit heel Nederland richting Paleis Noordeinde varen. Mooi kado voor de Koningin die volgend jaar 75 jaar oud wordt en ons land dat volgend jaar zijn 200 jarig “bestaan” viert (je zou ook 165 jaar na de grondwet van 1848 kunnen vieren volgend jaar en… 765 jaar Den Haag en 365 na de 80 jarige oorlog.. Je kunt ook 100 jaar vredespaleis, 400 jaar Singelsgracht, 150 jaar Louis Couperus en 150 jaar na de afschaffing Slavernij vieren.. kortom.. genoeg redenen voor extra cadeaux van de sint in 2013.. De staande Mijter route hebben we veranderd in Staande Meid-ter route.. vandaar de rug/rug wedstrijd, die wat mij betreft jaarljks gehouden gaat worden.

    Na het draaibaar maken van de Enthovenbrug volstaat een mooie aanlegplaats bij de Torenstraat. Bezoekers en bewoners van de stad kunnen dan aanleggen bij het Hofkwartier… een paar minuten lopen van de Prinsessetuin, de leuke horeca van de Toussaintkade en Prinsestraat, Noordeinde (en omstreken).

    Het openen van de bruggen en het maken van een aanlegplaats bij Houtrust betekent dat grote schepen richting “Fred” en haven kunnen varen. Eveneens prima voor de locale economie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.