Enige tijd geleden heeft Stichting “De Ooievaart” beslag weten te leggen op deze Hagenaar uit 1905. De Hagenaar dankt zijn naam aan het feit dat dit boottype speciaal is gebouwd om in de Haagse grachten onder de bruggen door te kunnen varen. De Wagenstraatbrug was de maatstaf van daar dat dit boottype een Hagenaar of Wagenbrugger werd genoemd.
Stichting De Ooievaart gaat dit oude schip zoveel mogelijk terugbrengen in originele staat. Dit scheepstype heeft de stenen vervoerd die nodig waren om het Vredespaleis te bouwen. Het schip voer tot aan het Piet Heinplein alwaar de stenen werden overgeladen op een paardenwagen. Zo werd de lading verder vervoerd richting bouwplaats. Het lege schip was te hoog om onder de diverse Haagse bruggen de terugreis te kunnen aanvangen. Het werd dan net zolang volgepompt met water tot het gewenste niveau bereikt was, zodat ze de diverse bruggen zonder problemen kon passeren. Later is het schip gebruikt om bouwmaterialen die nodig waren voor de snelle groei en uitbreidingen van Den Haag naar de diverse locaties te vervoeren.
De Hagenaar staat nu op de helling, is aan de onderkant schoongemaakt en doorgemeten. Te dunne plekken werden behandeld en bij één lek werd een metalen plaat opgelast. De onderkant moet daarna drie keer met een speciale coating behandeld worden. Een nieuwe motor wordt geïnstalleerd. Als alles goed gaat wordt de Hagenaar op 15 november weer terug gevaren naar de havensteiger aan het Zieken, waar ze verder afgebouwd en ingericht zal worden.
Interessant stuk. Ik had wel gehoord van de Hagenaar, maar niet dat die bouwmaterialen voor het Vredespaleis aanvoerde. Ik dacht dat gebeurde via het voormalige, maar nog wel in gebruik zijnde tracé, van de stoomtram, die vanaf de Conradkade achter de huizen langs naar wat nu de Soefiekerk is (zijtak van stoomtram Scheveningen-Hollandspoor – nu lijn 11, in 1908 opgeheven voor personenvervoer, tot 1916 gebruik voor aanvoer bouwmaterialen Vredespaleis).

http://www.zeeheldenkwartier.nl/straten/annapaulownastraat.html
Het spoor er naartoe zal ongetwijfeld ook zijn steentje hebben bijgedragen
ik ken alleen het Hagenaar verhaal .
De eigenaar van de steenfabriek was ook eigenaar van de schepen . later zijn de schepen aan de schippers verkocht.
De zijtak die ooit door mijn achtertuin liep http://hofstijl.nl/2011/10/04/de-stoomtram-die-ooit-door-mijn-tuin-liep-1/
Klopt als een bus. En met de links hierboven dus ook de foto’s.
Mooie foto met een erg onderhoudend stukje info over de Hagenaar. Wagenbrugger vind ik nog net iets mooier klinken voor zo’n prachtige schuit.