De Blauwe Tram revisited

Toch nog even over de blauwe tram vraag in de Paasquiz.

Over welke tramlijn gaat het eigenlijk? Scheveningen (Kurhaus/ Gevers Deynootplein) – Den Haag (Station Staatsspoor) –Voorburg–Veur/ Leidschendam- Voorschoten- Leiden (Station).
De tramlijn was de opvolger van de stoomtramlijnen Scheveningen Haag geëxploiteerd door NS en Den Haag-Leiden van de MET. De lijn werd in de periode 1922-1924 geheel opnieuw aangelegd in normaalspoor; de normale stoomtrambaan was niet meer bruikbaar. De lijn werd geheel dubbelsporig uitgevoerd, behoudens een kort stukje strengelspoor bij Voorburg Viaduct en een in het centrum van Voorschoten.
Op 25 januari 1924 reed de eerste elektrische tram tussen Veur en Leiden. Op 12 april van dat jaar werd ook de rest van de lijn in gebruik genomen. Gedurende de 37 jaar van het bestaan van deze tramlijn is de opzet van de dienstregeling meerdere malen gewijzigd. Alleen in de periode 1924-1932 reden er – en dan meestal alleen in de zomerdienst – doorgaande trams over het gehele traject van Scheveningen naar Leiden. Sinds 1932 lag het beginpunt van alle interlokale trams bij het Malieveld in Den Haag. Scheveningen was sindsdien alleen per Blauwe Tram bereikbaar met de lokaaldienst.
Het antwoord op vraag 14 – In welk jaar werd de Blauwe Tram op het traject Scheveningen-Leiden opgeheven? zou dan ook 1932 moeten zijn geweest.
In de periode 1924-1958 reed een lokaaldienst op het 10 kilometer lange traject Scheveningen Kurhaus – Voorburg Viaduct. De lokaaldienst kende een hoge frequentie (7,5 à 10 minuten). Tussen het Malieveld en Voorburg Viaduct reden deze trams dezelfde route als de interlokale trams. De laatste trams stopten niet aan alle halten, en kregen voorrang op de lokaaldienst, wat geregeld werd met een seinsysteem.
Op 1 september 1957 werd de lokaaldienst overgedragen aan de HTM en zou door een buslijn worden vervangen. Omdat de HTM onvoldoende chauffeurs beschikbaar had voor de buslijn werd de lokaaldienst tot 11 mei 1958 gehandhaafd op kosten van de HTM. De tram werd echter ingekort tot het traject Den Haag Raamweg, nabij de Carel van Bylandtlaan, – Voorburg Viaduct. De passagiers naar Scheveningen werden verwezen naar de HTM tramlijn 9. Op 11 mei 1958 beschikte de HTM over voldoende chauffeurs om de tram geheel te kunnen vervangen door de HTM-buslijnen 40, 41 en 42. Het NZH-trampoor tussen Scheveningen en het Malieveld werd verwijderd.
Sindsdien reed de NZH alleen nog de interlokale trams Den Haag Malieveld – Leiden. Maar ook voor deze tramverbinding waren de dagen geteld. De tram werd opgeheven op 9 november 1961, op dezelfde dag als tramlijn I² Den Haag – Wassenaar – Leiden, van de HTM. De opheffingsdag was oorspronkelijk vastgesteld op 11 november, maar werd in het geheim naar voren gehaald, omdat men vreesde, gezien de eerdere rumoerige opheffingen, voor rellen en vandalisme van souvenirjagers. Rond 18.00 uur reden de laatste trams en moesten de passagiers tijdens de rit overstappen op de bus die toen de tram gelijk verving.
Het antwoord 1961 is wel begrijpelijk want dat zit nog in ons collectieve geheugen
Gerard Stolk Met dank aan Wikipedia

10 thoughts on “De Blauwe Tram revisited”

  1. In de jaren 50 reed ik regelmatig met de blauwe trams van Leidschendam naar Malieveld en vv. Mij staat bij dat de linker veel minder geluid maakte dan de rechter op de foto. De rechter was ook veel enger om in te stappen als klein jongetje, omdat de eerste trede wel 20 cm boven de grond hing.

    1. Ik blijf bij 1957; een bus is geen tram en de Raamweg ligt niet in Scheveningen toch? Dank voor het uitzoeken, leve de verwarring

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s