De VPRO Tegenlicht-uitzending van 30 oktober 2013 geeft een fraai beeld van wat er met onze persoonlijke informatie gebeurt. De meningen zijn verdeeld over het beschikbaar stellen van persoonlijke gegevens. Ik vond dat tot nu toe eigenlijk niet onwenselijk. Sterker nog; sinds ik online ben (1994) heb ik er alle mogelijke moeite voor gedaan om mijn data voor iedereen bereikbaar te maken. Dat begon met het vervaardigen van een website die ik tot op de dag van vandaag nog steeds heb. Alles mochten ze van mij weten, behalve de data die ik met een wachtwoord kon buitensluiten.
Het programma Uw persoonlijke gegevens zijn goud waard van Tegenlicht maakt duidelijk hoe big data mijn en jouw leven beheersen en zelfs jouw toekomstige handelingen kunnen voorspellen. Met data uit jouw computer, smartphone, OV-chipkaart, fotocamera etc.
Moet ik het erg vinden dat organisaties als Google, Apple, Microsoft, Target, Wal Mart, Albert Heijn etc. mijn gegevens verzamelen? En waarom dan wel of niet?
Ten eerste weten wij helemaal niet wannéér deze persoonlijke informatie van ons wordt opgepakt. Hoogstens als wij de bonusvoordelen van AH en Air Miles willen ontvangen en onze kaart daarvoor aanbieden. Dan weet je meteen of het gekochte een bonus oplevert. Meestal is dat niet het geval, maar worden de gekochte artikelen toch in jouw database bij Appie opgeslagen.
Geen kaart toch bonus
Vandaag nam ik geen bonuskaart mee omdat ik de nieuwe nog niet had geactiveerd en nog naast de computer had liggen. Ik was benieuwd wat de caissière zou doen. Na de vraag of ik mijn bonuskaart bij mij had die ik negatief moest beantwoorden en of ik de nieuwe kaart kende, klopte zij veel meer gegevens in dan normaal op haar toetsenbord. Kreeg ik nu toch de bonus optie op mijn boodschappen? Een enkele regel op de bon vermeldt: AH bonus NR 0000012 terwijl ik géén bonuskaart toonde!
De informatie wordt aan big data gekoppeld en het maakt niet uit wie deze artikelen gekocht heeft, maar dat deze gekocht zijn door de persoon met dit pinpasnummer. Want juist die combinatie is voor big data ondernemingen van belang. Zo kunnen leveranciers zien of zij de volgende keer een interessante aanbieding voor jou hebben. Maar dat niet alleen.
In Santa-Cruz wordt sinds 2011 door de Politie een computerprogramma gebruikt gebaseerd op algoritmes die kunnen voorspellen waar er kans is op spanningen in de wijken. Doordat de politie zich op die momenten daar laat zien, blijken de onrustveroorzakers hun acties uit te stellen of zelfs te staken nog voordat zij van plan waren ermee te beginnen.
Computers kunnen veel beter minimale gedragsveranderingen waarnemen dan de mens. Daar kwam een vader met zijn dochter (16) achter die plots aanbiedingen kregen voor aanstaande moeders. Toen hij verhaal ging halen bij de verzender van die informatie, bleek dat bij de dochter een ander aankoopgedrag was geconstateerd. Vrouwen in zwangerschap daarvan blijkt het reukorgaan vier maal sterker te werken dan normaal. Door de databases te combineren op basis van het aankoopgedrag van minder sterk ruikende shampoo resulteerde dat tot het doen van aanbiedingen gericht op zwangerschap! En dat terwijl de dochter niet eens zeker was van haar aanstaande moederschap!
Dat big data veel geld waard zijn waar wij nooit wat van terugzien, bracht een nog jonge onderneming op het idee persoonlijke data van personen terug te winnen en aan de rechtmatige eigenaar toe te vertrouwen. Datacoup.com streeft ernaar dat de consument zijn eigen data ten gelden maakt zodat jij straks zelf wat aan je eigen persoonsdata gaat verdienen door het aan derden aan te bieden.
Kijken dus: Uw persoonlijke gegevens zijn goud waard (tvblik van Tegenlicht)