Soms gebeuren je dingen waarvan je denkt ‘dit kan niet waar zijn’. En toch is het zo.
Ik ben klant bij Ziggo. Al vele jaren. Ooit kreeg ik van het bedrijf een recorder met bijbehorende afstandsbediening. Nodig om de diverse kanalen in het aanbod van Ziggo te kunnen bekijken op mijn tv.
Die afstandsbediening werkt alleen op batterijen. Twee van die ronde, qua omvang gelijk aan een munt van 20 eurocent. Die batterijen raken natuurlijk een keer op. Dus moet je ze vervangen.
Binnenin de afstandsbediening liggen die twee ‘muntjes’ elk op een metalen plaatje waaruit drie lipjes omhoog steken. Zeg maar contactpunten.
Nu gebeurde het mij als onhandige Hagenaar dan wel Hagenees, dat bij het wisselen van die batterijen zo’n lipje afbrak. En dan doet de afstandsbediening het niet meer.
Ik heb dat opgelost door een stukje aluminiumfolie. Dat werkt, zolang het niet verschuift. En dat doet het als je die afstandsbediening ter hand neemt.
Na een tijdje krijg ik genoeg van het voortdurend openen van de afstandsbediening, het eruit halen van de batterijen, het goed leggen van de folie, de batterijen terugplaatsen, de bediening sluiten en dan kijken of hij het doet.
Zo ja, vreugde. Zo nee, woede en frustratie.
Uiteindelijk belde ik Ziggo. Bij de klantenservice werd mij verteld dat ik gratis een nieuwe afstandsbediening kreeg toegezonden. Een universeel type dat ik alleen hoefde in te stellen.
Het ding kwam een paar dagen later met de post. Alleen, wat ik ook deed, het apparaat werkte niet. Mijn tv gaf geen ander kanaal, noch geluid. Ook al had ik de code die ik moest instellen, gebruikt.
Weer bellen. De meneer – zetelend in Groningen – begreep het ook allemaal niet. Of ik het even kon proberen. Zo gezegd zo gedaan. Niets dus. Dan met een andere code. Hetzelfde resultaat. Vijf codes verder raadde hij me aan naar de Ziggo shop te gaan in de Venestraat.
Uren later in de Venestraat. Een tiental mensen voor me. Nummertje trekken en wachten. Uiteindelijk aan de beurt. De zaak uitgelegd. De Ziggo-medewerker testte de bediening op een apparaat in de zaak. En verdomd, nu werkte het wel. Zul je altijd zien.
Ik was al van plan excuses voor de overlast te maken toen de Ziggo’er mij openhartig vertelde dat ik toch niets aan die afstandsbediening had. De volumeregelaar van het ding werkte namelijk niet.
Mijn reactie liet even op zich wachten. Na mijn vraag waarom ze dat ding dan gebruikten was hij even zo eerlijk ‘ik weet het niet’.
De man bleek echter inventief. Vanuit een la in een hoek van de winkel haalde hij een oude afstandsbediening, gelijk aan de mijne.
Hij verontschuldigde zich dat het ding niet meer nieuw was. Uit een andere la diepte hij twee ‘muntbatterijtjes’ op. En ja hoor, het ding werkte.
Even later marcheerde ik de zaak uit met 1) mijn nieuwe, qua volume niet werkende afstandsbediening, 2) mijn nieuwe, oude afstandsbediening alleen zonder batterijen. Want die kon de Ziggoman mij niet meegeven. ,,Anders hebben we zelf niets meer.’’
Ziggo For Ever!
ik ben zo blij dat ik niet bij Ziggo zit maar bij tele2 ADSL lijn super werkt altijd !!!